تاثیرات روانشناختی بحران کووید-19 بر وضعیت سلامت روان سالمندان: یک مطالعه مروری

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بروز اختلالات روان‌شناختی و کاهش استفاده از راهبردهای مقابله‌ای به دنبال شرایط اپیدمی، از عوارض روانشناختی بحران کووید-19 می‌باشد. تشخیص وضعیت سلامت روان و میزان بروز اختلالات روان‌شناختی در گروه سالمندان در طی دوران اپیدمی کووید-19 حایز اهمیت است؛ به همین منظور این مطالعه به ‌مرور پژوهش‌های انجام‌شده درزمینه تاثیرات روانشناختی بحران کووید-19 بر وضعیت سلامت روان سالمندان می‌پردازد.

مواد و روش‌ها:

مقاله حاضر یک مطالعه مروری است که با استفاده از جمع‌آوری اطلاعات از منابع کتابخانه‌ای و جستجو در پایگاه‌های اطلاعاتی PubMed, Science Direct, Magiran, SID, CINAHL و استفاده از موتور جستجوی Google Scholar با کلمات کلیدی کووید-19، ویروس کرونا، سلامت روان، سالمند و سالمندی و معادل لاتین آن COVID-19, Mental Health, Eged Elderly در محدوده زمانی 2019-2021 انجام شد که از میان 63 مقاله، 10 مقاله مرتبط با موضوع، استخراج و مورد تجزیه ‌و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها:

سالمندان دارای علایم روانشناختی در بحران کووید-19 آسیب‌پذیر می‌باشند. سالمندان مبتلا به اختلالات شناختی نظیر دمانس به دلیل شرایط قرنطینه در معرض خطر آسیب‌های جسمی و روانی هستند. بیشترین اختلالات روانی گزارش‌شده احساس تنهایی، انزوا، اختلالات خلقی، احساس نگرانی، اضطراب و افسردگی بود. همچنین بهزیستی روانشناختی سالمندان تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

بحث و نتیجه‌گیری:

با توجه به نتایج این مطالعه؛ سالمندان بیش از سایر گروه‌های سنی خطر ابتلا به کووید-19 را با توجه به شرایط جسمانی دارند. در این شرایط سالمندان از لحاظ روانشناختی آسیب‌پذیر هستند. این موضوع می‌تواند منجر به بروز اختلالات روان در سالمندان شود. بنابراین مراقبت در جهت حمایت روانی از این گروه سنی یکی از اصول اساسی در شرایط اپیدمی کووید-19 می‌باشد.

زبان:
فارسی
در صفحه:
70
لینک کوتاه:
magiran.com/p2331263 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!