مدل فراتشخیصی التیام از خیانت زناشویی با تاکید بر نقش فراشناخت ها، طرح واره ها، صمیمیت، کارآمدی هیجانی و بخشش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

خیانت یک موضوع شایع در زوج درمانی است و به عنوان یک مشکل بالینی شایع و چالش برانگیز هم برای مراجع و هم برای درمانگران شناخته شده است. پژوهش حاضر با هدف ارزیابی برازش مدل فراتشخیصی التیام خیانت زناشویی انجام شد.

روش

روش پژوهش توصیفی - همبستگی از نوع معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه زنان خیانت دیده ای بودند که در سال 1398 به مراکز مشاوره شهر تهران مراجعه کرده بودند و تا زمان پژوهش هیچ گونه اقدام درمانی در این خصوص انجام نداده بودند که ازاین بین به شیوه نمونه گیری در دسترس 400 نفر انتخاب شدند و با پرسشنامه های التیام رابطه بعد از خیانت زناشویی(مومنی،1392)، فراشناخت (ام.سی.کیو-سی)(ولز،2004)، طرح واره ناسازگار اولیه(یانگ،1998)، صمیمیت باگاروزی(باگاروزی،2001)، بخشش ری(ری،2001)، کارآمدی هیجانی(مظلوم و همکاران،زیرچاپ) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تحلیل داده ها از روش معادلات ساختاری و از نرم افزار لیزرل و اس.پی.اس.اس استفاده شد.

نتایج

نتایج پژوهش نشان داد که طرح واره ناسازگار اولیه (T-Value=-3.93)، فراشناخت (T-Value=-2.05)، کارآمدی هیجانی (T-Value=3.41)، صمیمیت در رابطه (T-Value=4.53) و بخشش مبتنی بر ارزش های شخصی (T-Value=6.24) به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر التیام از خیانت زناشویی تاثیر معنادار داشت فقط اثر مستقیم طرح واره ناسازگار اولیه بر بخشش (T-Value=-1.77) و نیز میانجی گری بخشش بین طرح واره ناسازگار اولیه و التیام از خیانت زناشویی (T-Sobel=-1.113) اثر معنی داری نداشت، نتایج مدل یابی معادلات ساختاری حاکی از آن بود که مدل فراتشخیصی التیام از خیانت زناشویی تدوین شده، توان پیش بینی التیام از خیانت را داشت (R2=79). مدل حاضر با داده های نمونه مورد پژوهش برازش مناسبی داشت (RMSEA=0.013, Chi-Square/df=1.073,SRMR=0.023, GFI=0.88,AGFI=0.87, NFI=0.99,CFI=1,IFI=1,RFI=0.99).

بحث و نتیجه گیری

با توجه به نتایج حاصله می توان گفت که مدل مذکور می تواند پژوهش های مرتبط با التیام از خیانت زناشویی را ارتقا بخشد و درمان های بالینی مرتبط با این موضوع را تسهیل کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
27 تا 39
لینک کوتاه:
magiran.com/p2339357 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!