مقایسه تاثیر دکسمدتومیدین با رمی فنتانیل بر درد بعد از لامینکتومی کمری در بیماران تحت بیهوشی عمومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

درد حاد بعد از عمل هم‌چنان به‌عنوان یک مسئله در بیماران تحت جراحی لامینکتومی کمری می‌باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثرات رمی فنتانیل و دکسمدتومیدین بر شدت درد و همچنین نیازهای ضد درد در بیماران تحت عمل جراحی نخاعی می‌باشد.

روش‌کار

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی شده بر روی 60 بیمار در گروه سنی 20 تا 60 سال و با کلاس یک و دو انجمن بیهوشی امریکا تحت لامینکتومی مهره کمری انتخابی انجام شد. بیماران به دو گروه رمی فنتانیل (گروه R) و دکسمدتومیدین (گروه D) تقسیم شدند. قبل از اینداکشن بیهوشی در بیماران گروه R، µg/ kg/min 01/0 رمی فنتانیل استفاده شد. در گروه D از µg/min/50kg 3/0 دکسمدتومیدین با استفاده از پمپ سرنگ تزریق شد. نمره درد با شاخص دیداری و تهوع و استفراغ بعد از عمل در هنگام ترخیص و میانگین فشار خون شریانی و ضربان قلب در زمان‌های ریکاوری، 6، 12 و 24 ساعت بعد از جراحی ثبت شد.

یافته‌ها

میزان تزریق پروپوفول در گروه DEX کمتر از گروه R بود (P=0.001) نمره درد به جز 6 ساعت پس از عمل در گروه DEX به طور معنی‌داری پایین‌تر بود. مصرف ضد درد در گروه DEX به طور معنی‌داری کمتر بود (P=0.021) میانگین فشار خون شریانی حین جراحی، بعد از لارنگوسکوپی و بهبودی در گروه DEX به طور معنی‌داری کمتر بود (P<0.05). میانگین ضربان قلب پس از لارنگوسکوپی در گروه DEX به‌طور معنی‌داری کمتر بود (P=0.033).

نتیجه‌گیری

انفوزیون حین عمل DEX باعث بهبود پارامترهای همودینامیک در حین جراحی، کاهش درد و مصرف مورفین بعد از جراحی لامینکتومی کمری می‌شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
311 تا 322
لینک کوتاه:
magiran.com/p2341598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!