بروسلوز: شبکه هم نویسندگی پژوهشگران با استفاده از شاخص‏های مرکزیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

بروسلوز، به عنوان مهم ترین و شایع ترین بیماری مشترک بین انسان و حیوان (زیونوز)، در عرصه نوپدیدی و بازپدیدی بیماری های عفونی، خسارت ها و خطرهای فراوانی به همراه داشته دارد. همواره کنترل و ریشه کنی بیماری فوق، مدنظر متخصصین قرار گرفته و در قالب همکاری های علمی، مقالات و کتاب هایی منتشر شده است. پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت شاخص مرکزیت شبکه اجتماعی هم نویسندگی قلمرو مذکور انجام شد.

روش پژوهش

این پژوهش از نوع کاربردی است که با استفاده از روش علم سنجی با رویکرد تحلیلی انجام گردید. تمامی انتشارات بروسلوز که در پایگاه WOSCC در بازه زمانی 1901 تا 2019 نمایه شده اند، جامعه آماری این مقاله را در برمی گیرند. به منظور تشخیص کلیدواژه های اصلی از سرعنوان های موضوعی پزشکی (MeSH) و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Excel 2016،UCINET 6.528.0.0  وNetdraw  استفاده شد.

یافته ها

روند تولید انتشارات قلمرو بورسلوز صعودی و بیشترین تولید در سال 2019 با تعداد 398 مقاله بود. مجله "Journal of Clinical Microbiology " و "Blasco, Jose-Maria" با بالاترین ضریب تاثیر و اچ ایندکس، به ترتیب اثربخش ترین مجله و نویسنده بودند. "FERREIRA, F"، "LETESSON, JJ" به ترتیب در رتبه نخست مرکزیت رتبه، بینابینی قلمرو بروسلوز قرار دارند. 5 نویسنده هم، از مرکزیت نزدیکی یکسان و شانس مشابهی در هم استنادی برخوردار بودند.

بحث و نتیجه گیری

همکاری علمی پدیده پیچیده ای است، که اشتراک توانمندی ها و تولید دانش علمی جدید را بهبود می بخشد. بررسی شاخص های شبکه های اجتماعی هم نویسندگی توانست اطلاعات ارزشمندی را درباره افراد مهم و تاثیرگذار شبکه بیماری بروسلوز بیان کند. نتایج تحلیل فوق در امر تصمیم گیری و سیاست گذاری همکاری های علمی و تخصیص بودجه راهنمای متخصصین و مراکز علمی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
2855 تا 2871
لینک کوتاه:
magiran.com/p2343636 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!