تاثیر کلیپ طبیعت بر میزان اضطراب و شاخص های فیزیولوژیک قبل از آندوسکوپی معده: کارآزمایی بالینی تصادفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

اغلب بیماران قبل از آندوسکوپی دچار اضطراب می شوند که می تواند بر میزان همکاری آن ها و روند انجام کار تاثیر بگذارد. هدف مطالعه حاضر بررسی تاثیر مداخله از طریق کلیپ صوتی- تصویری طبیعت بر میزان اضطرب و شاخص های فیزیولوژیک مراجعه کننده برای آندوسکوپی معده می باشد.

مواد و روش ها

این مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی بر روی 64 بیمار با بلوک های تصادفی سن و جنس مراجعه کننده برای آندوسکوپی معده انجام شد. در ابتدا، اطلاعات دموگرافیک و مقیاس اضطراب شش سوالی اشپیل برگر تکمیل شد. سپس نبض و فشارخون آن ها توسط دستگاه یکسان در وضعیت نشسته اندازه گیری و ثبت گردید. برای گروه مداخله کلیپ پنج دقیقه ای صوتی- تصویری از طبیعت توسط تبلت و هدفون پخش شد و برای گروه کنترل تنها اقدامات روتین بخش صورت گرفت. در مرحله بعد، بلافاصله بعد از اتمام مداخله برای گروه مداخله و بعد از پنج دقیقه برای گروه کنترل مجددا اضطراب نمونه ها و نبض و فشار خون اندازه گیری و ثبت گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که میانگین نمره اضطراب در گروه مداخله از 2±53/17 به 2±71/15 و در گروه کنترل از 7/1±65/17 به 6/1±12/17 تغییر یافته که این تفاوت از نظر آماری معنی دار بود (001/0=P). هم چنین تفاوت اختلاف میانگین های قبل و بعد نبض در گروه مداخله 9/3±5/2 و در گروه کنترل 9/4±03/1- (003/0=P)، فشارخون سیتولیک در گروه مداخله 3/13±59/8 و در گروه کنترل 8/9±65/2 (046/0=P) و فشارخون دیاستولیک در گروه مداخله 1/10±56/0 و در گروه کنترل 1/10±78/4- (040/0=P) بوده است که نشان دهنده تاثیر معنی دار مداخله بر هر سه شاخص مورد بررسی بوده است.

نتیجه گیری

یافته های این مطالعه نشان داد، مداخله توانسته است بر  اضطراب و شاخص های فیزیولوژیک تاثیر معنی دار ایجاد کند. لذا استفاده از کلیپ صوتی - تصویری طبیعت می تواند به عنوان اقدامی در جهت تعدیل اضطراب بیماران قبل از آندوسکوپی معده مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
693 تا 701
لینک کوتاه:
magiran.com/p2356813 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!