تحلیل شبکه سیاستی نقش آفرینان در پیاده سازی سیاست ها مطالعه موردی حمایت های گمرکی، مالیاتی و تامین مالی در قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

شبکه سیاستی را می توان مجموعه ی نقش آفرینان دولتی و غیردولتی در توسعه سیاست های عمومی دانست که با یکدیگر ارتباط نهادی داشته و روابط میان نقش آفرینان، وابستگی های و جریان منابع میان آن ها را نشان می دهد. تحلیل شبکه سیاستی می تواند الگوهای روابط، نقش ها، منابع، روابط و توزیع قدرت در تدوین و پیاده سازی سیاست ها را نشان دهد. شبکه های سیاستی کارکردهای مختلفی را نیز محقق می کنند و در تدوین و پیاده سازی سیاست ها می توانند حکمرانی خرده نظام سیاستی درگیر را بهبود بخشند. بر این اساس، این مقاله به دنبال آن است که شبکه سیاستی نقش آفرینان در پیاده سازی قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان را تحلیل نماید و عوامل مهم در سطح ساختار و کارکرد شبکه را به منظور ارایه دلالت هایی برای بهبود عملکرد شبکه ارایه کند. بدین منظور از تحلیل شبکه اجتماعی و نگاشت شناختی فازی بهره می گیرد و حمایت های گمرکی، مالیاتی و تامین مالی را هدف قرار می دهد. یافته ها نشان می دهد که کارکرد هماهنگی مهمترین مولفه در هر سه شبکه سیاستی است. بعد از آن در شبکه های مالی و گمرکی ساختار شبکه ی تبادل اطلاعات و در شبکه ی مالیاتی، ایجاد اهداف، هنجارها و ارزش های مشترک مهم ترین مولفه بوده است. کمترین اهمیت در هر سه شبکه نیز مربوط به کارکرد مشروعیت بخشی بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
22 تا 45
لینک کوتاه:
magiran.com/p2365366 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!