تقاضای القایی در سلامت: یک مرور نظام مند

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یکی از مهمترین چالش های ایجاد شده در رابطه ی میان پزشک و بیمار و یا رابطه ی میان پزشک و بیمار و نهادهای خدمات رسان، تقاضای القایی (Induced Demand) است. به القای ارایه مراقبت و یا فروش خدمت غیرضروری به مراجعین سیستم سلامت که با اعمال قدرت از جانب ارایه کنندگان خدمت همراه است، تقاضای القایی گفته می شود.

روش کار

مطالعه به صورت مرورنظام مند با رویکرد کیفی انجام گرفت و بر اساس آن پایگاه های علمی همچون SID، Iranmedex و Magiran با استفاده از کلیدواژه های «تقاضای القایی» و «تقاضای القایی در سلامت» مورد جستجو و بررسی قرار گرفت. جستجوی مقالات با اعمال محدودیت زمانی ده ساله (1388-98) انجام گرفت و مقالاتی که دارای تطابق زمانی و همخوانی محتوایی با موضوع پژوهش بودند، وارد مطالعه شدند و مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند.

یافته ها

 یافته ها در چهار دسته علل، چالش ها، نقش ها و راهکارها دسته بندی شدند. بررسی ها نشان داد عواملی چون علل زیربنایی، علل ساختاری ناشی از عدم سیاستگذاری های صحیح، علل اجتماعی حاصل از تبلیغات و فضای جامعه در ایجاد تقاضای القایی نقش دارند. همچنین نبود ساختار صحیح در سازمان های بیمه گر و وجود بیمه های تکمیلی از دیگر علل بروز تقاضای القایی هستند.

نتیجه گیری

با توجه به مرور نظام مند انجام شده، اصلاح روش های پرداخت به پزشکان، ایجاد پرونده الکترونیک سلامت، اصلاح تعرفه ها و افزایش آگاهی و اطلاع رسانی در جامعه را می توان از راهکارهای موثر در کاهش تقاضای القایی در نظام سلامت نام برد.

زبان:
فارسی
صفحات:
440 تا 453
لینک کوتاه:
magiran.com/p2365555 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!