مقایسه اثر لیزر کم توان قرمز و مادن قرمز نزدیک با داروی کلومیفن بر فرایند فولیکولوژنزیس در بافت تخمدان در موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فولیکولوژنزیس فرایندی است که هرگونه اختلال در آن منجر به بیماری های تخمدانی می شود. درمان های آن شامل جراحی, انواع داروها و لیزر به صورت مکمل می باشد. بنابراین این مطالعه به بررسی اثر تحریک زیستی لیزر کم توان (توان < 250 میلی وات) بر فرایند فولیکولوژنزیس در بافت تخمدان کوش صحرایی به صورت مستقل در دو طول موج 630 و 810 نانومتر پرداخته است. لیزر ، (D) دارو ، (CT)

روش کار

28 رت ماده از نژاد ویستار با وزن بین 150 تا 250 گرم در سن 9 هفته به چهار گروه کنترل RL 2±33 برای mw/cm تقسیم شدند. برای این کار از دو لیزر دایود با شدت 2 (NIRL) لیزر مادون قرمز نزدیک ، (RL) قرمز 5) قرار j/cm استفاده شد. در دو روز اول سیکل استروس گروه های لیزر تحت تابش (2 NIRL 2±212 برای mw/cm و شدت 2 D گرفتند. موشهای گروه کلومیفن (1 میکروگرم بر کیلوگرم) دریافت کردند. پس از انجام آزمایشها، موشها بیهوش و قربانی شدند و بافت تخمدان آنها برداشته شد.

یافته ها

تعداد انواع فولیکولها و سطح هورمونهای موثر مورد بررسی قرار گرفتند. نتایج نشان دهنده تغییر در تعداد انواع فولیکول در مقایسه با سایر گروه ها معنی دار بود، در حالی NIRL بود. این تغییر در گروه CT و D ها و هورمون ها در مقایسه با گروه های CT کمتر از گروه لیزر بود و تنها در مقایسه با گروه D معنی دار نبود. این نتایج در گروه RL که در گروه معنی دار بود.

نتیجه گیری

لیزر کم توان درمانی در طول موج 810 نانومتر می تواند به طور مستقل فعالیت بافت تخمدان را در تولید انواع فولیکول ها افزایش دهد. بنابراین، این مطالعه توانست لیزر 810 نانومتر را به عنوان درمانی مستقل و جدید در تنبلی تخمدان معرفی کند که می تواند در مطالعات بعدی مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
102 تا 112
لینک کوتاه:
magiran.com/p2370734 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!