بررسی حساسیت، ویژگی و دقت نسخه فارسی ویرایش سوم مقیاس رتبه بندی اوتیسم گیلیام (GARS-3): یک مطالعه توصیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

اختلال طیف اوتیسم با شیوع بیش تر در سنوات اخیر به عنوان یکی از اختلالات حایز اهمیت عصبی تحولی شناخته می شود که همواره تشخیص به هنگام در مداخلات اثربخش مورد تاکید بوده است. یکی از راه های تشخیص، استفاده از ابزارهایی با ویژگی های روان سنجی مطلوب برای جامعه مورد نظر است. هدف از این مطالعه، تعیین حساسیت، ویژگی و دقت نسخه فارسی ویرایش سوم مقیاس رتبه بندی اوتیسم گیلیام (Gilliam autism rating scale-3; GARS-3) بود.

مواد و روش ها

 پژوهش توصیفی حاضر از نوع اعتبارسنجی است. نمونه آماری در سال های 99-1398 در چهار استان با گروه سنی 3 تا 22 سال شامل 117 نفر با اختلال طیف اوتیسم، 55 نفر ناشنوا، 94 نفر کم توان هوشی و 52 نفر به هنجار انتخاب شدند. داده ها از گروه نمونه و با پرسش نامه مقیاس رتبه بندی اوتیسم گیلیام (2013) جمع آوری شد و با شاخص های توصیفی تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها

 نتایج نشان داد برای هر دو مقیاس 4 و 6 نمره ای در شاخص دقت بیشینه مقدار برای گروه اوتیسم و به هنجار (93/0) و کم ترین مقدار برای اوتیسم و کم توان هوشی (76/0) بود. در شاخص ویژگی، بیشینه مقدار برای گروه اوتیسم و به هنجار (90/0) و کم ترین مقدار برای اوتیسم و کم توان (52/0) بود و در نهایت برای شاخص حساسیت نیز مقدار 95/0 به دست آمد.

نتیجه گیری

با توجه به نتایج به دست آمده از سه شاخص مهم حوزه روان سنجی برای شناسایی اختلال طیف اوتیسم، استفاده از این ابزار غربال گری برای تشخیص اختلال طیف اوتیسم در کودکان ایرانی توصیه می شود، اگرچه بهره گیری از سایر یافته های روان سنجی نیز مورد تاکید است.

زبان:
فارسی
صفحات:
989 تا 1002
لینک کوتاه:
magiran.com/p2371967 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!