ارزیابی وضعیت دندانی و نیاز به درمان های دندانپزشکی در مبتلایان به تالاسمی ماژور در شهر بندرعباس

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

تالاسمی بیماری شایع ارثی است که به علت شیوع بالا در ایران یکی از مشکلات بهداشتی- درمانی محسوب می گردد. با توجه به اهمیت این موضوع، مطالعه حاضر با هدف ارزیابی سطح سلامت دندانی و نیازهای درمانی بیماران مبتلا به تالاسمی ماژور در شهر بندرعباس انجام شد.

مواد و روش ها

مطالعه موردی- شاهدی  حاضر بر روی 80 بیمار تالاسمیک مراجعه کننده به مراکز درمانی شهر بندرعباس صورت گرفت. گروه کنترل شامل 80 فرد سالم بود که از نظر سنی و جنسی مشابه گروه بیماران انتخاب شدند. دامنه سنی افراد شرکت کننده بین 4 تا 22 سال و با میانگین 14/8± 12/36سال بود. در پرسشنامه ابتدا اطلاعات دموگرافیک افراد ثبت شده و سپس با استفاده از معاینه کلینیکی میزان پوسیدگی و نیازهای درمانی تعیین گردید. داده ها از طریق آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی و با نرم افزار SPSS- 21  مورد آنالیز قرار گرفتند.

یافته ها

میزان  DMFT دندانهای دایمی در بیماران تالاسمی 5/07 ± 5/04 و در گروه کنترل 3/57 ± 2/9 بود که براساس آزمون من ویتنی اختلاف معنی داری بین دو گروه وجود داشت (0/015= P).  این میزان در دندانهای شیری برای گروه تالاسمیک و کنترل به ترتیب برابر با  3/36 ± 5/59 و 2/99 ± 4/05 بود(0/044= P). در بررسی نیازهای درمانی، نیاز به ترمیم (0/027= P) و درمان ریشه 013./0= P) در بیماران تالاسمی بالاتر بود. همچنین بین میزان DMFT و تعداد دفعات مسواک زدن در هر دو گروه بیماران تالاسمی (0/011=P)  و گروه کنترل (0/0001>P) اختلاف آماری معنی داری مشاهده شد.

نتیجه گیری

با توجه به میزان بالاتر DMFT در مبتلایان به تالاسمی ماژور، آموزش بهداشت، اقدامات پیشگیری و درمان های دندانپزشکی برای این بیماران ضروری به نظر می رسد.

زبان:
فارسی
صفحات:
284 تا 291
لینک کوتاه:
magiran.com/p2373126 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!