اثر تمرینات ورزشی ثبات مرکزی بر میزان فعالسازی عضلات شکمی و انعطاف پذیری کمر مردان دارای کمردرد مزمن اختصاصی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

فتق دیسک کمر شایع ترین دلیل اختصاصی کمردرد مزمن است و تمرین درمانی یکی از اهداف مدیریت آن می باشد. هدف از این مطالعه بررسی اثر تمرینات ثبات مرکزی بر میزان فعالسازی عضلات شکمی و انعطاف پذیری کمر مردان مبتلا به کمردرد مزمن اختصاصی بود.

روش کار

  آزمودنی های این کارآزمایی بالینی، 20 مرد جوان و میانسال مبتلا به فتق دیسک کمر مراجعه کننده به فیزیوتراپی در رشت در نیمه اول سال 99 بودند که به صورت تصادفی در دو گروه تمرینات ثبات مرکزی (10 نفر) و شاهد (10 نفر) قرار گرفتند. فعالیت الکتریکی عضلات مایل داخلی، مایل خارجی و راست شکمی توسط دستگاه الکترومیوگرافی، قدرت عضلات شکمی با آزمون پایین آوردن مستقیم پاها و انعطاف پذیری کمر با آزمون نشستن و خمش اندازه گیری شد. پروتکل تمرین گروه مداخله شامل 8 هفته تمرینات ثبات مرکزی بود، در حالی که گروه شاهد پیگیری می شدند. تجریه و تحلیل آماری با استفاده از آزمون های تی همبسته و تحلیل کوواریانس با نرم افزار SPSS انجام شد.

نتایج

میزان فعالسازی هر 3 عضله و قدرت و انعطاف پذیری پس از هشت هفته تمرین، بهبود معنی داری داشت (05/0<p)   اما در گروه شاهد تغییرات معنی داری نبود. با این حال تحلیل کوواریانس حاکی از تفاوت بین دو گروه در میزان فعالسازی هر سه عضله و انعطاف پذیری بود (05/0<p)؛ اما در قدرت عضلات تفاوت معنی داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری

یافته های ما نشان داد افراد دچار فتق دیسک پس از تمرین ثبات مرکزی از فعالسازی، قدرت و انعطاف پذیری بیشتری در عضلات تنه برخوردار می شوند بنابراین می توانند در مراحل توانبخشی مورد توجه قرار گیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
3047 تا 3059
لینک کوتاه:
magiran.com/p2381024 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!