تبیین پذیرش خود بر اساس تصویر بدنی، نقش جنسیتی و میانجیگری چشم انداز زمان در زنان یائسه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

یایسگی بر سلامت روانی، جسمانی، عاطفی، روابط خانوادگی و اجتماعی تاثیر دارد. براین اساس، بررسی مسایل یایسگی در زنان و سلامت آنها ضروری است. هدف این پژوهش تببین پذیرش خود در زنان یایسه بر اساس تصویر بدنی، نقش جنسیتی با میانجیگری چشم انداز زمان است.

روش

روش پژوهش همبستگی با رویکرد مدل معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش، زنان یایسه 60-45 ساله شهر تهران در سال 1399 بود که گروه نمونه، با روش نمونه گیری در دسترس تعداد 355 زن در این پژوهش مشارکت کردند و با پرسشنامه های پذیرش بی قید و شرط خود چمبرلین و هاگا (2001)، چندبعدی خود- بدن کش و میکولکا (1990)، نقش جنسیتی بم (1974) و چشم انداز زمان زیمباردو و بوید (1999) مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار Spss و Lisrel استفاده شد.

یافته ها

بر اساس نتایج مدل، پذیرش خود در زنان یایسه بر اساس تصویر بدنی، نقش جنسیتی با میانجیگری چشم انداز زمان، از برازش مناسبی برخوردار بود.  نتایج تحلیل مسیر نشان داد که اثر مستقیم چشم انداز زمان بر روی پذیرش خود معنادار است (69/2=t، 43/0=β) و تصویر بدنی (57/2=t، 39/0=β) و نقش جنسیتی (57/2=t، 26/0=β) به صورت غیر مستقیم به واسطه چشم انداز زمان بر روی پذیرش خود تاثیر گذار است. همچنین نتایج به دست آمده نشان داد متغیرها درون مدل 23 درصد از واریانس پذیرش خود و 46 درصد از واریانس چشم انداز زمان را پیش بینی می کنند.

نتیجه گیری

تصویر بدنی در مقایسه با نقش جنسیتی، با میانجی گری چشم انداز زمان، آن هم از طریق مولفه های «گذشته مثبت»، «آینده نگر» و «حال خوشگذران»، پیش بین بهتری برای پذیرش غیرمشروط خود در زنان یایسه بود.

زبان:
فارسی
صفحات:
3335 تا 3347
لینک کوتاه:
magiran.com/p2381047 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!