کاربرد آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی در کودکان

چکیده:
زمینه و اهداف
آندوسکوپی فیبر اپتیک ابزار کار آمد تشخیصی و درمانی است که امروزه استفاده از آن در هر گروه سنی از کودکان افزایش یافته است. این مطالعه جهت بررسی یافته های شایع آندوسکوپی و اندیکاسیون های منجر به آندوسکوپی در کودکان از تنها مرکز آندوسکوپی کودکان در منطقه شمال غرب ایران و مقایسه آن با سایر مراکز انجام گرفته است.
روش بررسی
یافته های جمعیت شناختی و اندیکاسیون های آندوسکوپی در385 بیمار مراجعه کننده به بخش آندوسکوپی مرکز آموزشی درمانی کودکان تبریز به صورت توصیفی مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
در طی این بررسی بیشترین موارد آندوسکوپی درگروه سنی 12-6 سال و سپس در گروه سنی 16-12 سال بود.
دویست و بیست و چهار بیمار پسر و 161 بیمار دختر بودند. اندیکاسیون های آندوسکوپی شامل درد مزمن شکم (123)، خونریزی گوارشی (90)، استفراغ مکرر (84)، بررسی واریس مری (21)، اختلال رشد (19)، اسهال مزمن (15)، سوء جذب (6)، بلع مواد سوزاننده (5) و علل متفرقه (22) بود. شایع ترین نمای آندوسکوپی در بیماران اریتم و اروزیون معده (25.6%) بود. اریتم مری و معده 24.6%، اریتم مری و شکاف مخاطی 15.1%، واریس مری 13% و نمای طبیعی10.1 % بود. یافته های آندوسکوپی در بیماران مبتلا به درد مزمن شکمی شامل اریتم و اروزیون معده (32.5%)، اریتم مری و معده (32.5%) و زخم (5.7%) بود. در بیماران مبتلا به خونریزی GI شایع ترین نمای آندوسکوپی اریتم و اروزیون معده (%45.5) و به دنبال آن واریس مری (32.2%) و زخم پپتیک (21.1%) بودند.
نتیجه گیری
آندوسکوپی دستگاه گوارش فوقانی روش تشخیصی مفیدی در بیماری های دستگاه گوارشی کودکان به شمار می رود. ازوفاگوگاستریت در کودکان به وفور مشاهده می شود که باید در بررسی درد های مزمن شکم، خونریزی، استفراغ های مکرر و اختلال رشد بعد از رد سایر علل، به فکر آنها نیز بود.
زبان:
فارسی
در صفحه:
49
لینک کوتاه:
magiran.com/p238547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!