اثر تمرینات ,ورزشی صبحگاهی در وضعیت ناشتا و مصرف کربوهیدرات بر سطوح سرمی کورتیزول، تستوسترون و برخی عوامل خطر بیماری قلبی عروقی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 در حال حاضر اطلاع دقیقی از اثرات تمرینات ورزشی به صورت ناشتای صبحگاهی بر میزان هورمون های استرسی و رشدی و سلامتی قلبی عروقی سربازان جوان وجود ندارد. لذا مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر تمرینات ورزشی صبحگاهی همراه با مکمل کربوهیدرات بر سطوح سرمی تستوسترون و کورتیزول و برخی عوامل خطر بیماری قلبی عروقی اجرا شد.

روش شناسی

 در یک کار آزمایی نیمه تجربی ، 24 نفر از سربازان با سطح آمادگی متوسط به پایین (vo2max<44) ازبین کلیه سربازان جوان 18 تا 24 ساله پادگان انتخاب شدند. آزمودنیها به صورت تصادفی در دو گروه 12 نفری مکمل کریوهیدارت و دارونما قرار گرفتند. گروه مکمل قبل از شروع تمرینات صبحگاهی، محلول ساکارز شش درصدی مصرف نمودند. برنامه ورزش صبحگاهی شامل 60 دقیقه تمرین هوازی با شدت متوسط به مدت 6 هفته (4 جلسه در هفته) بود. قبل از شروع دوره تمرینی و 48 ساعت بعد از آخرین جلسه تمرینی نمونه های خونی جمع آوری و سایر ارزیابیها انجام شد. داده ها با آزمون انکوا و درسطح معناداری 05/0>p مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها

استفاده از مکمل ساکارز شش درصدی بر سطح کورتیزول (01/0=p) و نسبت تستوسترون به کورتیزول (028/0=p)، و اندازه دور کمر (001/0=p) در گروه تجربی در مقایسه با گروه کنترل تاثیر معناداری داشت، ولی بر سطح تستوسترون، و شاخص های قلبی عروقی اثر معناداری نداشت (05/0<p).

نتیجه گیری

تمرینات ورزشی صبحگاهی همراه با مکمل کربوهیدارت در مقایسه با وضعیت ناشتا می تواند با کاهش کورتیزول و چاقی شکم و همچنین برقرای تعادل بین فعالیت آنابولیکی و کاتابولیکی نقش موثری در سلامتی مردان جوان داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386121 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!