اثر تعاملی تمرین هوازی و مکمل کورکومین بر بیان ژن NRF-1 و NRF-2 میتوکندری در کاردیومیوسیت های موش های صحرایی نر مدل سکته قلبی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

تحقیق حاضر با هدف بررسی اثر تعاملی تمرین هوازی و مصرف مکمل کورکومین بر بیان ژنNRF-1 و NRF-2 میتوکندریایی کاردیومیوسیت موش های صحرایی نر مدل سکته قلبی انجام شد.

روش شناسی

 32 سر موش صحرایی نر به صورت تصادفی به چهار گروه کنترل، تمرین هوازی، مصرف مکمل و تمرین هوازی + مصرف مکمل تقسیم شدند. گروه های تمرین و تمرین + مکمل به مدت 8 هفته در برنامه تمرین هوازی شرکت کردند. تمرین روی نوارگردان الکترونیکی هوشمند حیوانی به صورت 5 روز در هفته انجام شد و در این زمان گروه کنترل و مصرف مکمل برنامه تمرینی نداشتند. همچنین، مکمل کورکومین پنج روز در هفته و به صورت گاواژ به گروه های مکمل و تمرین + مکمل داده شد. پس از جراحی، بیان ژن هایNRF-1 و NRF-2 کاردیومیوسیت با استفاده از روش Real-time PCRبه دست آمد. برای تجزیه و تحلیل داده ها آزمون های شاپیرو-ویلک و تحلیل واریانس دو طرفه مورد استفاده قرار گرفت.

یافته ها

هر دو متغیر تمرین و مکمل کورکومین به صورت معنی داری بیان ژن های NRF-1 و NRF-2 کاردیومیوسیت ها را افزایش دادند. همچنین نتایج نشان داد که بین این دو متغیر اثر تعاملی مثبت و معنی داری وجود دارد، به طوری که افزایش بیان ژن های NRF-1 و NRF-2 در گروه تمرین + مکمل از سایر گروه ها بیشتر بود.

نتیجه گیری

به نظر می رسد هر دو عامل تمرین و مصرف مکمل کورکومین به تنهایی و در تعامل با هم می توانند باعث افزایش بیان ژن برخی عوامل محرک بیوژنز میتوکندریایی در کاردیومیوسیت موش های نر مبتلا به سکته قلبی شوند.

زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 50
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386125 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!