تاثیر 12 هفته تمرینات ورزشی هوازی بر روی رفتارهای افسردگی و سطوح هورمون های تستوسترون و کورتیکوسترون در رت های نر مبتلا به آلزایمر

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

 با توجه به نقشی که هورمون ها در میزان افسردگی ناشی از بیماری آلزایمر دارند و همچنین تاثیری که تمرینات ورزشی بر سطوح ترشح هورمون ها در بدن دارند، هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر 12 هفته تمرینات ورزشی هوازی بر روی رفتارهای افسردگی و سطوح هورمون های تستوسترون و کورتیکوسترون در رت های نر مبتلا به آلزایمر بود.

روش شناسی

 بدین منظور 40 سر رت نر ویستار با میانگین سنی 8 هفته و با میانگین وزنی 33±237 گرم بطور تصادفی در چهار گروه 10 سری شامل: کنترل، ورزش، آلزایمر و ورزش +آلزایمر قرار گرفتند. برای القا آلزایمر، مقدار 3 میلی گرم بر کیلوگرم استرپتوزوتوسین در حجم 5 میکرولیتر آب مقطر استریل در ناحیه بطن مغز تزریق شد. پروتکل تمرینی به مدت 12 هفته، پنج جلسه در هفته و 30 دقیقه در هر جلسه با سرعت 10 متر بر دقیقه از هفته اول تا ششم و سرعت 12 متر بر دقیقه از هفته هفتم تا دوازدهم اجرا شد. در انتهای دوره تمرینی آزمون های ترجیح ساکارز و شنای اجباری به عنوان تست های برآورد افسردگی انجام شد. پس از تکمیل تست های رفتاری، اندازه گیری سطوح هورمون های تستوسترون و کورتیکوسترون به روش الایزا انجام شد.

یافته ها

نتایج نشان داد که 12 هفته تمرینات ورزشی سبب کاهش معنی دار زمان بی تحرکی در تست شنای اجباری و افزایش معنی دار آزمون ترجیح ساکارز (001/0=P) در رت های مبتلا به آلزایمر شده است. همچنین یک دوره تمرینات ورزشی هوازی سبب افزایش معنی دار هورمون تستوسترون (006/0=P) و کاهش معنی دار هورمون کورتیکوسترون (006/0=P) در رت های مبتلا به آلزایمر شده است.

نتیجه گیری

به نظر می رسد که تمرین هوازی دویدن روی تردمیل، با افزایش سطوح تستوسترون و کاهش کورتیکوسترون بر رفتارهای مربوط به افسردگی در موش های صحرایی مبتلا به بیماری آلزایمر موثر بوده است.

زبان:
فارسی
صفحات:
109 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p2386132 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!