اثرات تمرین ترکیبی و فعالیت در محیط غنی شده بر سطوح پروتئین BDNF و VEGF مغز موش های صحرایی نر نابالغ

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

 عوامل نوروتروفیک نقش کلیدی در شکل پذیری مغز دارند. در دوره پیش از بلوغ، فرآیندهای توسعه مغزی به طور قابل توجهی رخ می دهند و مداخله های تمرینی طی این دوره حساس، ممکن است به اثرات ویژه ای منجر شوند. هدف از پژوهش حاضر، بررسی اثر تمرین ترکیبی و فعالیت در محیط غنی شده بر سطوح مغزی پروتیین BDNF و VEGF موش های صحرایی نر نابالغ بود.

روش کار

 موش های صحرایی نر نژاد ویستار سالم (n=18) در سن 22 روزگی به صورت تصادفی به سه گروه تمرین ترکیبی (CT)، محیط غنی شده (EE) و کنترل (C) تقسیم شدند. تمرین ترکیبی شامل فعالیت های ورزشی استقامتی و مقاومتی بود که شش روز در هفته انجام شدند. جهت فعالیت بدنی اختیاری در محیط غنی شده، قفس بزرگی با محرک های غنی مختلف (چرخ گردان، نردبان، اسباب بازی، تونل) فراهم شد. مداخله ها به مدت سه هفته ادامه یافتند و در پایان، بافت مغز (نیمکره راست) برای ارزیابی های بیوشیمیایی جدا شد. سطوح مغزی پروتیین BDNF وVEGF با استفاده از روش وسترن بلات سنجیده شدند.

یافته ها

نتایج مطالعه، تفاوت معناداری را در میزان پروتیین BDNF وVEGF نشان دادند (0/01>P).این عوامل نوروتروفیک به طور معناداری در گروه های CT و EE افزایش داشتند. اگرچه سطوح پروتیین VEGF در هر دو گروه بیشتر بود اما فقط موش های غنی تفاوت معناداری را نشان دادند.

نتیجه گیری

بر اساس یافته های پژوهش حاضر می توان نتیجه گرفت که تمرین ورزشی ترکیبی و فعالیت بدنی اختیاری در محیط غنی شده در دوره پیش از بلوغ از طریق افزایش عوامل نوروتروفیک می توانند بر شکل پذیری مغز موثر باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
543 تا 553
لینک کوتاه:
magiran.com/p2392225 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!