بررسی ارتباط میان دانش، نگرش و عملکرد با امید به درمان نسبت به بیماری کووید 19 در ساکنین شهر مشهد در سال 1399

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

دانش، نگرش، عملکرد فرد در نهایت تعیین کننده رفتار وی می باشد. امید به درمان نیز به عنوان مولفه ای روانشناختی می تواند بر رفتارهای بهداشتی فرد اثر گذار باشد. هدف از مطالعه حاضر تعیین ارتباط میان دانش، نگرش و عملکرد با امید به درمان نسبت به بیماری کووید 19 بود.

مواد و روش ها

این مطالعه مقطعی- توصیفی از نوع همبستگی است که در سال 1399 بر 411 نفر از شهروندان ساکن در مشهد انجام شد. در این پژوهش نمونه گیری به صورت خوشه ای تصادفی چندمرحله ای صورت گرفت. امید به درمان توسط نمره دهی بین10-0 و دانش، نگرش و عملکرد با استفاده از پرسش نامه پژوهشگر ساخته اندازه گیری شد. داده ها با نرم افزار SPSS نسخه 25 تحلیل شد.

یافته ها

میانگین دانش، نگرش و عملکرد افراد در ارتباط با کرونا از 100 نمره به ترتیب 41/11±62/62 ، 35/23±94/40 و 70/14 ± 64/80 بود. همچنین میانگین و انحراف معیار نمره امید به درمان و بهبودی در صورت ابتلا به کووید 29/2 ± 46/7 از 10 نمره بود. اکثریت افراد شرکت کنند دانش متوسط (5/73%)، نگرش ضعیف (9/75%) و عملکرد مطلوب (7/65%) نسبت به کووید 19داشتند. بین دانش و نگرش با امید به درمان ارتباط معنی دار وجود داشت (01/0>P).

نتیجه گیری

بین دانش و نگرش با امید به درمان ارتباط مستقیم مشاهده شد. دانش و نگرش نسبت به مسایل مختلف، بر پدیده های مهم روانشناختی مانند امید به درمان می تواند تاثیرگذار باشند و رفتارهای بهاشتی افراد را شکل دهند. بنابراین نیاز به انجام اقداماتی در راستای ارتقا سطح دانش، نگرش و عملکرد و امید به درمان مردم می باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 13
لینک کوتاه:
magiran.com/p2400825 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!