مقایسه اثربخشی درمان هیجان مدار و درمان شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی در زنان چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

پژوهش حاضر با هدف تعیین تفاوت اثربخشی درمان هیجان مدار و درمان شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی در زنان چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک بود.

روش کار

جامعه آماری شامل زنان مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک با دامنه سنی 20-40 مراجعه کننده به ساختمان پزشکان ابن سینا تهران در سال 1398بود. روش نمونه گیری این پژوهش از نوع نمونه گیری هدفمند با همتا سازی و همگن کردن بر اساس تجرد و تاهل و سن و تحصیلات  و با جایگزینی تصادفی در گروه ها صورت گرفت، تعداد نمونه 45 نفر در گروه درمان هیجان مدار و درمان شناختی رفتاری و گروه کنترل(هر گروه شامل 15 نفر)جایگزین شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه  کیفیت زندگی مرتبط با سلامت ویژه مبتلایان به سندرم تخمدان پلی کیستیک ساخته کرونین و همکاران1998بود.  پس از تکمیل پیش آزمون، گروه های مداخله9 جلسه مداخله را دریافت کردند در حالی که گروه کنترل طی این مدت مداخله ای دریافت نکرد.: داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری با اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات کیفیت زندگی بر حسب عضویت گروهی (گروه های آزمایشی و گروه کنترل) در مرحله پس آزمون تفاوت معناداری وجود دارد.  بنابراین، درمان هیجان مدار و درمان شناختی رفتاری در مقایسه با گروه کنترل موجب بهبود نمرات کیفیت زندگی شده است (05/0 P<). همچنین بین میزان اثر بخشی درمان هیجان مدار در مقایسه با درمان شناختی رفتاری در کیفیت زندگی از نظر آماری تفاوت معنادار نمی باشد. علاوه بر آن نتایج نشان داد که اثربخشی درمان هیجان مدار و درمان شناختی رفتاری بر کیفیت زندگی در مرحله پیگیری تداوم داشته است .

نتیجه گیری

بنابراین، درمان هیجان مدار و درمان شناختی رفتاری یک روش موثر برای افزایش کیفیت زندگی در زنان چاق مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک است.

زبان:
فارسی
صفحات:
3356 تا 3568
لینک کوتاه:
magiran.com/p2403790 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!