بررسی عوامل مرتبط با افزایش طول مدت تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

به علت حساسیت شغلی رشته های علوم پزشکی و ارتباط مستقیم آن با سلامت مردم، عواقب افزایش طول دوره تحصیل دانشجویان گریبان گیر جامعه و نظام سلامت خواهد شد. نظر به اهمیت طول دوره تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی و کمبود اطلاعات در مورد علل افزایش آن، این مطالعه به منظور شناسایی عوامل مرتبط از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش صورت گرفت.

روش بررسی

این مطالعه توصیفی- همبستگی بود. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه محقق ساخته بود. تعداد 118 نفر عضو هیات علمی در تکمیل پرسشنامه ها مشارکت کردند. درخصوص کارکنان آموزش نیز 37 نفر و از میان دانشجویان 71 نفر پرسشنامه را تکمیل کردند. تحلیل داده ها با استفاده از آمار توصیفی و تحلیلی با کمک نرم اافزار SPSS  نسخه 24 و همچنین روش کیفی تحلیل محتوی کمی انجام شد.

نتایج

عوامل مرتبط با پایان نامه از دیدگاه اساتید، دانشجویان و کارشناسان آموزش به ویژه زمان بر بودن چاپ مقاله شرط دفاع، بیشترین تاثیر را بر افزایش طول دوره تحصیل دانشجویان دکتری تخصصی داشت. در تحلیل محتوی کمی نیز بیشترین عوامل تاثیرگذار از دیدگاه دانشجویان عوامل مرتبط با پایان نامه و از دیدگاه اساتید و کارکنان عوامل فردی بودند.

نتیجه گیری

بنا بر نتایج لازم است تا فرایند اعطا گرنت اصلاح گردد. مدت زمانی که دانشجو منتظر چاپ مقاله است، از مدت تحصیل وی کسر گردد. به آن دسته از پروژه های تحقیقاتی که دچار وقفه شده اند ترم تحصیلی اضافه ای بدون درج در سنوات اختصاص یافته و همچنین سازوکار افزایش حمایت های مالی از دانشجو در طول دوره تحصیل وی تدوین گردد.

زبان:
فارسی
صفحات:
227 تا 243
لینک کوتاه:
magiran.com/p2406580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!