بررسی اثر در معرض قرارگیری مادر با اتانول در طول دوره بارداری و شیردهی بر رفتارهای شبه اضطرابی و فاکتور رشد مشتق از مغز هیپوکامپ در فرزندان موش صحرایی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

در مورد اثرات در معرض قرارگیری مادران باردار با اتانول بر رفتار شبه اضطراب  و میزان بیان فاکتور نوروتروفیک مشتق از مغز (Brain-derived neurotrophic factor, BDNF) در هیپوکامپ فرزندان نتایج متناقضی وجود دارد. هدف از تحقیق حاضر بررسی اثرات سوءمصرف اتانول توسط مادر بر رفتار شبه اضطراب و تغییرات سطح BDNF در هیپوکامپ فرزندان  موش های صحرایی در دوران جوانی است.

مواد و روش ها

14 سر موش های صحرایی ماده ی باردار نژاد ویستار به 2 گروه کنترل و اتانول تقسیم شدند. موش ها از روز صفر بارداری تا پایان دوره ی شیردهی اتانول (4g/kg) یا آب مقطر را توسط گاواژ دهانی دریافت کردند. در روز 35 بعد از تولد، سنجش میزان اضطراب  با استفاده از ماز بعلاوه شکل مرتفع (EPM) انجام شد. همچنین میزان بیان پروتیین BDNF  و گیرنده ی TrkB در هیپوکامپ با استفاده از کیت های الایزا مورد سنجش قرار گرفت. داده ها با آزمون t مستقل تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

تجویز اتانول درصد مدت زمان حضور در بازوی باز و درصد تعداد ورود به بازوی باز را در ماز بعلاوه شکل مرتفع نسبت به گروه کنترل کاهش معنی داری داد (P<0.001). همچنین درصد مدت زمان حضور در بازوی بسته و درصد تعداد ورود به بازوی بسته بدنبال تجویز الکل افزایش معناداری داشت (P<0.001).  بعلاوه، در گروه تحت تیمار اتانول میزان پروتیین BDNF در هیپوکامپ کاهش معنی داری نشان داد، در حالیکه تغییر معنی داری در بیان پروتیین گیرنده ی TrkB مشاهده نشد.

نتیجه گیری

تجویز اتانول در دوران بارداری و شیردهی، اضطراب در فرزندان  القا کرد  و میزان پروتیین BDNF در هیپوکامپ را کاهش داد.  نتایج حاضر پیشنهاد می کند که تغییرات پروتیین BDNF در هیپوکامپ نوزادان در طول تکوین احتمالا می تواند در این اختلال مشارکت داشته باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 12
لینک کوتاه:
magiran.com/p2420952 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!