اثر تعاملی دویدن در شیب های مختلف همراه با مصرف ژل رویال بر غلظت برخی آنتی اکسیدان ها در مدل حیوانی آلزایمری شده با تری متیل تین

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

اگرچه نقش تمرینات ورزشی و ژل رویال بر سلامت بیماران مبتلا به آلزایمر گزارش شده است اما اثر تعاملی این دو متغیر بر سوپراکسید دسموتاز (SOD) و گلوتاتیون پراکسیداز (GPx) هنوز به خوبی شناخته نشده است. از این رو مطالعه حاضر با هدف بررسی اثر تعاملی دویدن در شیب مثبت (PSR) و منفی (NSR) همراه با ژل رویال بر غلظت SOD و GPx در یک مدل حیوانی آلزایمری شده با تری متیل تین (TMT) انجام شد. در این کارآزمایی تجربی تعداد 49 سر موش صحرایی در محدوده سنی 8-10 هفته، وزن 190-220 گرم آلزایمری شده با 8 میلی گرم بر کیلوگرم TMT به هفت گروه شامل گروه یک: TMT، گروه دوم: شم، گروه سوم: ژل رویال، گروه چهارم: شیب مثبت، گروه پنجم: شیب منفی، گروه ششم: ژل رویال + شیب مثبت و گروه هفتم: ژل رویال  + شیب منفی تقسیم شدند. همچنین جهت بررسی اثر القا آلزایمر بر متغیرهای تحقیق تعداد هفت سر موش صحرایی سالم در گروه کنترل سالم قرار گرفتند. در ادامه تمرینات شیب مثبت و شیب منفی به مدت هشت هفته، سه جلسه در هفته و هر جلسه 60 دقیقه در شیب مثبت 15 و منفی 15 بر نوار گردان دویدند. ژل رویال نیز روزانه 100 میلی گرم بر کیلوگرم به صورت صفاقی به موش های صحرایی تزریق گردید. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون آنالیز واریانس یک راهه همراه با آزمون تعقیبی توکی و آزمون تحلیل واریانس دوراهه همراه با آزمون تعقیبی بونفرونی در نرم افزار SPSS 22 استفاده شد (05/0 ≤p). شیب منفی موجب افزایش SOD و GPx در بافت هیپوکامپ موش های صحرایی مبتلا به AD گردید. شیب مثبت و ژل رویال موجب افزایش GPx گردیدند. گروه های شیب مثبت و ژل رویال و شیب منفی و ژل رویال اثر معنی داری بر افزایش SOD و GPx داشتند. به نظر می رسد شیب مثبت و منفی و ژل رویال موجب بهبود دفاع آنتی اکسیدانی می گردند؛ همچنین تعامل شیب مثبت و ژل رویال و تعامل شیب منفی و ژل رویال مطلوب تر از اثر هر کدام به تنهایی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
247 تا 257
لینک کوتاه:
magiran.com/p2421542 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!