نقش سازه های اصلاحی در جذب گردشگر و کاهش مخاطرات ناشی از فرسایش و رسوب (موردمطالعه: شهرستان خرم آباد)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیشینه و هدف

 از دیرباز تمدن های بشری به دلیل نیاز به منابع آبی در کنار رودخانه ها  و مناطق پرآب شکل می‌گرفتند، و امروزه با توجه به روند رو به رشد جوامع و نیاز به پیشرفت در حیطه های مختلف ازجمله، کشاورزی، سکونت گاهی، و گردشگری استحصال پهنه های آبی را اجتناب‌ناپذیر کرده است. وابستگی شدید اقتصادی کشور به درآمدهای ارزی حاصل از صادرات نفت از یک‌سو و بی‌ توجهی به درآمد بالقوه سرشار حاصل از گردشگری و تنوع انواع آن از سوی دیگر، ما را بر آن داشت در پژوهش حاضر به دنبال برطرف نمودن معضلات صنعت گردشگری باشیم و ضمن مشخص نمودن مکان مناسب برای سرمایه گذاری در حاشیه منابع آبی، مهم‌ترین ظرفیت های رشد و توسعه گردشگری جوامع ازجمله سازه‌هایی چون سدها، بندهای اصلاحی و رودخانه ها را معرفی کنیم. این سازه‌ها از خطراتی چون سیل و فرسایش و رسوب که مانع توسعه پایدارند جلوگیری می‌کنند. لذا این پژوهش کمک خواهد کرد عملیات آبخیزداری و توسعه گردشگری را در کنار ایجاد مناظر خاص و کاهش هزینه ها داشته باشیم. بدین منظور از طریق سناریوسازی شرایط ویژه ازجمله شیب و آبراهه می‌توان اقدامات لازم مثل احداث بندهای اصلاحی را به بهترین شکل انجام داد. همچنین پژوهش حاضر به مدیران و متصدیان حوزه آبخیزداری و صنعت گردشگری دید بهتری خواهد داد. سوالات پژوهش عبارت است از؛ فواید و معایب احداث هر نوع بند در گردشگری کدم‌اند؟، تاثیر بندهای اصلاحی بر حوضه های آبریز منطقه مطالعاتی و نقش آن در جذب گردشگران چیست؟. در عصر حاضر که گردشگری، در سراسر جهان یک صنعت پربازده و فراگیر محسوب می شود، می توان با ایجاد پیوند بین عملیات آبخیزداری، گردشگری و  جاذبه های روستایی، به جذب گردشگران بیشتر و شناسانیدن این جاذبه‌ها کمک کرد. سازه های اصلاحی سازه های کوچکی هستند که با مصالح ساده ازجمله چوب، سنگ، سنگ و ملات، بتن و توری سنگ احداث می شوند تا هدف کاهش شیب آبراهه، کاهش سرعت جریان آب و مهار فرسایش در آبراهه ها را تامین نمایند. در این پژوهش با تعیین مکان مناسب بندهای اصلاحی، علاوه بر نمایش نقش عملیات آبخیزداری در پیشرفت گردشگری یک منطقه، می توان هزینه های مالی و جانی مخاطرات طبیعی ناشی از بارش  را کاهش داد. بدون بررسی دقیق مکان مناسب بندهای اصلاحی هر اقدامی، اثرات سویی بر مناطق روستایی و به دنبال آن شهری،  جاده ها، مزارع و باغات و غیره در پی خواهد داشت. با ساخت هر نوع بند نمی توان به کسب درآمدهای هنگفت ناشی از گردشگری امیدوار بود. لذا در این تحقیق می توان اهدافی به شرح زیر را دنبال نمود؛ تعیین و شناسایی نقاط تحت تاثیر طرح بندهای آبی اصلاحی در منطقه مطالعاتی، حفظ آب‌وخاک، جلوگیری از فرسایش و ایجاد محیطی گردشگر پذیر، بررسی کارشناسانه مزایا و معایب بندهای اصلاحی، کاهش خسارات ناشی از خشک‌سالی و ایجاد محیطی زیبا، مطالعه عقاید و تجربیات جهانی در این راستا، بررسی نمونه کارهای انجام‌شده در سایر مناطق و مقایسه آن باکارهای صورت گرفته در منطقه موردمطالعه، عملکرد بندها در منطقه موردمطالعه ازنظر وضعیت بارش و نقش آن در میزان فرسایش و رسوب، تاثیر سازه های اصلاحی بر سرمایه های انسانی، اجتماعی و فیزیکی ناشی از احداث آن ها و پیامدهای آن برای جامعه است.

مواد و روش ها

قلمرو مطالعاتی پژوهش حاضر شهرستان خرم آباد، مرکز استان لرستان هست. این محدوده با در برگرفتن وسعت 4942 کیلومترمربع و ارتفاع 1148 متری از سطح دریا و دارا بودن آب‌وهوای معتدل یکی از مهم ترین و بزرگ‌ترین حوضه های آبریز کرخه را تشکیل می دهد. این تحقیق به روش کاربردی انجام‌شده است. با استفاده ازنظر کارشناسان و بهره گیری از زبان برنامه‌نویسی #C برای هر یک از معیارهای هیدرولوژیکی با زیر شاخص های زیر، وزنی به‌دست‌آمده و با تاثیر آن در نقشه فازی ایجادشده و با بهره گیری از سیستم اطلاعات جغرافیایی، به تولید نقشه وزنی پرداخته می شود. زیر شاخص های موردنظر عبارت‌اند از آبراهه (درجه‌بندی مسیل ها)، چاه، چشمه و قنات (قرارگیری این منابع در پایین‌دست این سازه ها)، توپوگرافی با زیر معیارهای زمین‌شناسی (سختی سنگ)، پوشش، شیب (تقسیم‌بندی در محدوده 70-5 درصد)، اقتصادی و اجتماعی (راه های اصلی، فرعی و موقعیت روستاها) و دو اولویت مهم کاربری (وابستگی شدید به نوع پوشش با توجه به فرسایش های ممکن) و گسل تهیه‌شده از نقشه زمین‌شناسی 1:25000 با ادغام تمامی نقشه ها، مکان های مناسب برای ایجاد سدهای اصلاحی در مناطق مناسب گردشگری انتخاب می گردد.

نتایج و بحث

 در این تحقیق به بررسی نوع بندهای اصلاحی در 8 نقطه تصادفی منطقه مطالعاتی پرداختیم که نتایج نشان از  مناسب بودن شیوه اجرایی، مطالعه مذکور دارند. همچنین با توجه به اهداف این پژوهش و اهمیتی که احداث هر یک از بندهای اصلاحی آبخیزداری در کاهش خسارات ناشی از فرسایش و رسوب ناشی از بارش ها و همچنین جذب گردشگر  دارد، به منظور بهبود عملکرد این‌گونه طرح ها، پیشنهادهایی زیر می شود؛ اجرای طرح های مطالعاتی در حاشیه سازه ها به منظور توسعه گردشگری، احداث حوضچه های ماهی گیری در مسیر سازه های اصلاحی و قرار دادن برنامه صید ماهی برای گردشگران باهدف سرگرمی و ایجاد آرامش درونی، کاهش فشار بر منابع آبی و خاکی با افزایش درآمدهای ارزی و کارآفرینی در چارچوب خدمات اکو توریسم، حفظ و افزایش تعادل منابع آبی به منظور جذب گردشگر، ذخیره‌سازی و حفظ آب های فصلی به‌منظور رشد پوشش گیاهی و افزایش رغبت حضور گردشگر، در فصول خشک منطقه، آزمونه قرار دادن بخشی از حوزه موردپژوهش باهدف تعیین نقش‌بندهای اصلاحی در جذب گردشگر و مقایسه آن با سایر منابع آبی، استفاده از دانش مهندسین آبخیزداری در ساخت علمی، متنوع و جدید بندهای اصلاحی، به‌منظور جذب گردشگران علمی، حداکثر سازی توسعه اکو توریسم با منابع آبی رهاشده است.

نتیجه گیری

 تحلیل یافته های این پژوهش نشان می دهد به منظور در نظر گرفتن گردشگری به‌عنوان یک صنعت کاربردی می بایست به جوانب مختلف آن توجه نمود؛ مهم‌ترین راهبردها و پیشنهادهای ارایه‌شده برای تحقق این هدف تحقیق به شرح زیرند:ارایه راهکارهایی بر اساس اصول علمی، ساده، مناسب و کاربردی در جهت بهبود وضعیت اشتغال، حفظ و توسعه زیرساخت‌ها، احیای مکان های توریستی (سازه های آبخیزداری) و نگهداشت منابع مالی است.

زبان:
فارسی
صفحات:
91 تا 107
لینک کوتاه:
magiran.com/p2424803 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!