بهینه سازی فرمولاسیون بستنی گیاهی بر پایه شیر بادام درختی و روغن فندق

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

 استفاده از فرآورده های گیاهی به عنوان منابع تامین کننده پروتیین و چربی گیاهی در بستنی علاوه برافزودن خواص مفید تغذیه ای و سلامت بخشی ترکیبات گیاهی به بستنی، باعث تولید محصولات جدید فرا سودمند می شود. هدف از این پژوهش، بهینه سازی فرمولاسیون بستنی فرا سودمند بر پایه شیر بادام درختی، روغن فندق و شیره انگور است.

مواد و روش ها

برای این منظور بر اساس فرمولاسیون بستنی و بر پایه بیشترین سطح پاسخ، تیمار بندی انجام شد. متغیرهای پاسخ شامل؛ نقطه ذوب، افزایش حجم و پذیرش کلی بود. رابطه عملکردی بین پارامترهای موثر بر فرمولاسیون بستنی با استفاده از طرح آزمایشی باکس بنکن تعیین شد.

یافته ها

در این مطالعه هدف از بهینه یابی دستیابی به بالاترین درصد اورران و بیشترین مقاومت به ذوب است که از شاخص های کیفی مهم بستنی در میزان پذیرش مصرف کنندگان می باشد. بر اساس مدل های انتخاب شده، فرمولاسیون بهینه انتخابی توسط نرم افزار شامل 10.57% روغن فندق، 63.26% شیر بادام و 25.81% شیره انگور بود.

نتیجه گیری

حضور شیر بادام، شیره انگور و روغن فندق در فرمول بستنی موجب بهبود خواص تاثیر گذار نظیر سفتی بافت، افزایش حجم و مقاومت به ذوب بستنی در ارتقاء بازارپسندی و پذیرش محصول توسط مصرف کنندگان گردید. شیر بادام با افزایش ویسکوزیته و میزان پروتیین بالا باعث حجم افزایی و کاهش نقطه ذوب شد. با افزودن شیره انگور و روغن فندق میزان پذیرش کلی سطح بالاتری داشت. درنتیجه این ترکیبات گیاهی با داشتن خواص مفید تغذیه ای و سلامتی بخش می توانند در فرمولاسیون بستنی استفاده شده و با حفظ خواص بافتی و ذوب بستنی منجر به تولید محصولی فراسودمند گردند.

زبان:
فارسی
صفحات:
93 تا 108
لینک کوتاه:
magiran.com/p2429988 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!