تاثیر تمرینات هوازی فزاینده تا بیشینه بر گالکتین-3، غلظت پلاسمایی کراتین کینازMB و لاکتات دهیدروژناز بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بیومارکرهای قلبی نقش مهمی در پیش آگاهی دهنده آسیب قلبی دارند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرینات هوازی فزاینده تا بیشینه بر گالکتین-3، غلظت پلاسمایی کراتین کینازMB و لاکتات دهیدروژناز بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران بود.

روش کار

 جامعه آماری را بازیکنان لیگ برتر فوتبال ایران در فصل1400 -1399 تشکیل دادند. از بین جامعه تعداد 20 فوتبالیست بصورت نمونه های دردسترس انتخاب شدند. ارزیابی فعالیت هوازی فزاینده تا بیشینه با اجرای پروتکل بروس بود. قبل، بلافاصله و 24 ساعت بعد از پایان پروتکل از آزمودنی ها خون گیری بعمل آمد. جهت آزمون فرضیه ها و مقایسه متغیرهای وابسته در گروه های مختلف از آزمون تحلیل واریانس در اندازه های تکراری و از آزمون بونفرونی برای مقایسه بین مراحل خونگیری استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار 25SPSS انجام شد.

نتایج

تفاوت معناداری در میزان گالکتین-3 بین مرحله پیش آزمون و پس آزمون و همچنین بین پس آزمون و 24 ساعت پس از آزمون تفاوت معنادار مشاهده نگردید. در میزان کراتین کیناز MB و لاکتات دهیدروژناز بین مرحله پیش آزمون و پس آزمون و همچنین بین پیش آزمون و 24ساعت پس از آزمون تفاوت معناداری مشاهده شد.

نتیجه گیری

تمرینات هوازی فزاینده تا بیشینه باعث تغییر سطوح سرمی گالکتین-3 در بازیکنان لیگ برتر فوتبال می شوند که احتمالا می تواند ناشی از اثرات التهابی و ضدالتهابی در طول فعالیت ورزشی و دوره ریکاوری بعد از فعالیت باشد. همچنین، تمرینات هوازی فزاینده تا بیشینه باعث تفاوت معناداری در سطوح کراتین کیناز MB و لاکتات دهیدروژناز در پس آزمون و 24 ساعت پس از آزمون گردید.

زبان:
فارسی
صفحات:
3425 تا 3434
لینک کوتاه:
magiran.com/p2439181 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!