بررسی اثرات ضد میکروبی عصاره متانولی و استونی اسپند و استوقدوس بر علیه برخی از میکروارگانیسم های بیماری زای انسانی در شرایط آزمایشگاهی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

 پیدایش مقاومت آنتی بیوتیکی، تلاش برای دستیابی به ترکیبات دارویی جدید را مورد توجه قرار داده است. ترکیبات ضدمیکروبی به دست آمده از گیاهان با مکانیسم هایی متفاوت از آنتی بیوتیک ها، باکتری ها را حذف می کنند. هدف از این مطالعه بررسی اثر ضد میکروبی گیاهان دارویی اسپند و استوقدوس بر علیه برخی از میکروارگانیسم های بیماری زای انسانی در شرایط آزمایشگاهی می باشد.

مواد و روش کار

 میکروارگانیسم های مورد استفاده در این پژوهش از مرکز کلکسیون قارچ ها و باکتری های ایران تهیه شد. برای تهیه عصاره از روش سوکسله استفاده شد. به منظور بررسی اثر ضد باکتریایی از روش انتشار دیسک و برای تعیین حداقل غلظت بازدارندگی (MIC) و حداقل غلظت کشندگی (MBC) از روش روش براث میکرودیلوشن استفاده گردید.

یافته ها

نتایج نشان داد که عصاره متانولی هر دو گیاه اسپند و استوقدوس دارای فعالیت ضد باکتریایی می باشند در حالیکه، از بین عصاره استونی تنها عصاره استونی اسپند اثر ضدباکتریایی داشت. بیشترین اثر ضدباکتریایی مربوط به عصاره متانولی اسپند بود، به این ترتیب که قطر هاله عدم رشد حاصل از تاثیر این عصاره بر روی باکتری های گرم مثبت استافیلوکوکوس اوریوس به اندازه 33/34 میلی متر بود. نتایج نشان داد که هر دو عصاره متانولی دارای اثرات ضد قارچی می باشند. حداقل غلظت کشندگی موثر بر روی تمامی باکتری ها 1000 میلی گرم بر میلی لیتر می باشد.

بحث و نتیجه گیری

با توجه به تحقیق حاضر مشخص شد که عصاره ی متانولی اسپند و استوقدوس دارای اثر ضدباکتریایی و ضدقارچی قابل توجه ای علیه باکتری های بیماریزا و قارچ بیماریزای کاندیدا آلبیکنز می باشد، لذا این عصاره می تواند به عنوان یک فرآورده گیاهی طبیعی جهت کنترل عفونت های باکتریایی و قارچی مد نظر قرارگیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
864 تا 876
لینک کوتاه:
magiran.com/p2446626 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!