اثربخشی بازی درمانی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله کوتاه (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

کودکی ازمهمترین مراحل زندگی است که در آن شخصیت فرد پایه­ ریزی شده و شکل می­ گیرد. اغلب اختلالات و ناسازگاری­ های رفتاری پس از دوران کودکی ناشی از کمبود توجه به دوران حساس کودکی و عدم هدایت صحیح در روند رشد و تکامل است. این بی­ توجهی منجر به عدم سازش انطباق با محیط و بروز انحرافات گوناگون در ابعاد مختلف برای کودک می­ باشد. پژوهش حاضر به‌منظور تعیین اثربخشی بازی‌درمانی خانواده محور بر کاهش مشکلات رفتاری کودکان شهرستان اردکان انجام‌شده است.

روش کار

این پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه آزمایش و گواه با جایگزینی تصادفی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به مشکلات رفتاری در دامنه سنی 7 تا 11 سال بود که در سال تحصیلی 97_98 در شهرستان اردکان مشغول به تحصیل بودند. تعداد 30 نفر از افراد نمونه به روش شیوه نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمایش گمارده شدند. گروه آزمایش برنامه بازی درمانی خانواده محور را در طی نه جلسه دریافت کردند و گروه کنترل بدون مداخله، به برنامه خود ادامه دادند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه دموگرافیک و سیاهه رفتاری کودکان (CBCL) بوده است که در اختیار والدین قرار گرفت. همچنین داده های پژوهش با بهره گیری از آزمون تحلیل کوواریانس تک متغیری (ANCOVA) تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها

نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که برنامه آموزش بازی درمانی خانواده محور باعث بهبود مشکلات رفتاری کودکان، پرخاشگری، قانون شکنی، گوشه گیری، اضطراب و افسردگی گروه آزمایش شده است. (P<0/01) در گروه کنترل تغییر معناداری مشاهده نگردید.

نتیجه گیری

با توجه به یافته‌های این پژوهش می‌توان نتیجه گرفت که بازیدرمانی خانواده محور میتواند روش کارآمدی در بهبود مشکالت رفتاری در کودکان باشد. پیامدهای عملی. از نتایج حاصل چنین استنباط می شود که درمانگران کودک می توانند در فرایند درمان مشکلات رفتاری کودکان از بازی درمانی خانواده محور به عنوان یکی از روش های موثر در کاهش نشانه ها استفاده کنند.

زبان:
انگلیسی
صفحات:
152 تا 159
لینک کوتاه:
magiran.com/p2446655 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!