تجربیات دستیاران و اعضای هیئت علمی در مورد پایبندی به تعهدات حرفه ای و چالش آموزش در پاندمی کرونا: یک مطالعه کیفی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

افزایش رفتار های غیرحرفه ای در همه گیری کوید-19 می تواند به یک چالش بزرگ تبدیل شود. این مطالعه با هدف تبیین تجارب دستیاران و اعضای هییت علمی در مورد مشکلات پایبندی به تعهدات حرفه ای در دوره همه گیری کوید-19 و تاثیرات آن بر آموزش بالینی صورت گرفت.

روش بررسی

مطالعه حاضر کیفی و از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند، چهارده نفر از اعضای هیات علمی بالینی و دستیاران تخصصی عفونی دانشگاه علوم پزشکی قزوین در سال 1399، از طریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته، تجربیات خود را در زمینه مشکلات مرتبط با تعهدات حرفه ای در مراکز آموزشی-درمانی به اشتراک گذاشتند. متن مصاحبه های ضبط شده پس از مکتوب سازی بر اساس رویکرد Colaizzi تجزیه و تحلیل شدند.

نتایج

تعداد 90 کد اولیه استخراج شده با توجه به دو حوزه اصلی مورد مطالعه، طبقه بندی شدند: مشکلات موجود در زمینه رعایت تعهدات حرفه ای و تاثیرات همه گیری کووید-19 بر فعالیت های آموزشی- پژوهشی موثر بر تعهدات حرفه ای. در مورد اول، سه مضمون اصلی مشتمل بر کاهش ارتباط موثر با بیماران، عدم اضرار به بیمار و مخدوش شدن اصل عدالت و در مورد دوم، دو مضمون افزایش رفتارهای غیر حرفه ای فراگیران در برخورد با بیماران (کاهش کمیت و کیفیت آموزش ها، نظارت و تعامل بالینی با بیماران) و افزایش رفتارهای غیرحرفه ای در حوزه پژوهش آشکار گردید.

نتیجه گیری

مهمترین مشکل مرتبط با تعهدات حرفه ای در همه گیری کووید-19، اضافه بار نقش و اختلال در ارتباط پزشک و بیمار است. با توجه به تاثیر زیاد الگوبرداری بر رفتار حرفه ای دانشجویان، گنجاندن آموزش های مرتبط جهت تقویت نقش الگویی، می تواند از بروز این آسیب ها در محیط های بالینی بکاهد.

زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p2453426 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!