قابلیت های هیبریدی سازمانی و نقش آن بر عملکرد سازمان با توجه به نقش میانجی چابکی سازمانی، مسئولیت اجتماعی و چابکی استراتژیک

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

قابلیتهای هیبریدی سازمان نوعی از قابلیت‌های سازمانی پویا است که بر عملکرد سازمانی تاثیرگذار است.هدف از این پژوهش،بررسی رابطه قابلیتهای هیبریدی سازمانی و مولفه‌های آن با عملکرد سازمانی میباشد.

روش

این پژوهش از نظر هدف کاربردی،از نظر نحوه گردآوری داده‌ها کمی در پارادایم اثبات‌گرایی و از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها از نوع پیمایشی است.جامعه آماری این پژوهش کلیه شرکت‌های دانش‌بنیان در استانهای خراسان شمالی،رضوی و جنوبی به تعداد 422 شرکت در سال 1399 است.با توجه به فرمول تعداد شاخصها در معادلات ساختاری،تعداد 140 نفر به عنوان نمونه با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده –طبقه‌ای انتخاب شد.ابزار گردآوری داده‌ها،پرسشنامه‌های استاندارد عملکرد سازمانی نیلی و همکاران (2001)،قابلیت‌های هیبریدی هایق و هافمن (2011)،مسیولیت اجتماعی سینها و همکاران (2018)،چابکی سازمانی شاین و همکاران (2015) و چابکی سازمانی نافعی (2016) است. در تحلیل نتایج از روش‌های تحلیل عاملی تاییدی و مدل معادلات ساختاری در نرم‌افزارهای SPSS و AMOS استفاده شد.

یافته‌ها

تجزیه و تحلیل داده‌های پژوهش نشان داد، 9/21 درصد از تغییرات عملکرد در سازمان‌های دانش‌بنیان براساس تاثیر متغیر میانجی مسیولیت اجتماعی و 9/14 درصد از طریق متغیر میانجی چابکی سازمانی تبیین می‌شود. یافته‌های پژوهش بیانگر رابطه معنادار قابلیت‌های هیبریدی بر عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان است.

نتایج

نتایج تحقیق نشان می‌دهد که قابلیت‌های هیبریدی از طریق مسیولیت اجتماعی و چابکی سازمانی بر عملکرد در سازمان‌های دانش‌بنیان تاثیر معنادار دارد. همچنین در رابطه بین قابلیت‌های هیبریدی و عملکرد سازمان‌های دانش‌بنیان، نقش متغیر میانجی چابکی استراتژیک تایید نگردید که این موضوع می‌تواند به‌دلیل عدم دانش استراتژیکی مدیران شرکت‌های دانش‌بنیان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
161 تا 196
لینک کوتاه:
magiran.com/p2459330 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!