تاثیر تمرین تناوبی و عسل آویشن بر مسیر miR-423-5p، FAM3A، AKt2 کبدی موش های صحرایی دیابتی نوع دو

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

میکروRNAها در ایجاد دیابت نوع2 و بروز عوارض آن دخالت دارند. هدف پژوهش حاضر مطالعه تاثیر تمرین تناوبی و عسل آویشن بر چگونگی بیان ژن های مسیر miR-423-5P- FAM3A-AKt2 در بافت کبدی موش های صحرایی دیابتی نوع2 بود.

روش کار

 36 سرموش نرویستار پس از20هفته تغذیه با رژیم غذایی پرچرب و سپس تزریق استرپتوزتوسین به میزان 25میلی گرم/کیلوگرم برای القا دیابت نوع2، به چهارگروه دیابتی با کبد چرب: کنترل، تمرین تناوبی، عسل آویشن و تمرین همراه با عسل تقسیم شدند. هشت هفته تمرین تناوبی، پنج جلسه در هفته برای گروه های تمرینی انجام و عسل آویشن روزانه با دز 3 گرم/کیلوگرم به روش گاواژ به موش های گروه مداخله تغذیه ای خورانده شد. میزان بیان ژن هایmiR-423-5P، mRNA FAM3Aو mRNA AKt2 کبد با استفاده از روش RT-PCR و بکارگیری کیت های مخصوص اندازه گیری و یافته ها با استفاده از آزمون تحلیل واریانس دو عاملی و آزمون تعقیبی بونفرونی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

نتایج

در گروه های تجربی نسبت به گروه کنترل بیان ژن miR-423-5P کاهش معنی دار و بیان mRNA FAM3A افزایش غیرمعنی دار داشت و بیان mRNA AKt2 در گروه های تمرین و تمرین همراه با عسل نسبت به گروه کنترل افزایش معنی دار و در گروه عسل نیز افزایش داشت که از نظر آماری معنی دار نبود. (0/05>P)

نتیجه گیری

 به نظر می رسد تمرین تناوبی و مصرف عسل آویشن هر دو به تنهایی وبه صورت تعاملی با تاثیر بیشتر، بتوانند به ایجاد تغییرات مطلوب در بیان ژن های مذکور در کبد موش های صحرایی دیابتی نوع 2 کمک کنند.

زبان:
فارسی
صفحات:
101 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2467624 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!