اثر بازی های شناختی رایانه ای بر مهارت های ارتباطی و تنظیم هیجان کودکان دارای اختلال طیف اتیسم
برنامه های مداخله ای متفاوتی برای کودکان اوتیستیک ارایه و اجرا می شود. به دلیل استفاده از ابزارهای مصنوعی و ماشینی، بازی های رایانه ای ممکن است در آموزش کودکان اوتیسم موثر باشد. این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی بازی های رایانه ای بر مهارت های ارتباطی و تنظیم هیجانی کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم انجام شد.
جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم 7 تا 9 ساله مرکز توانبخشی شهر تهران در سال 1398 بود که به این منظور 20 کودک به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به طور تصادفی در دو گروه مساوی قرار گرفتند. ابزار تحقیق شامل پرسشنامه ارتباطات اجتماعی (روتر، بایلی و لورد، 2003) و چک لیست تنظیم هیجان (شیلدز و کیکتی، 1998) بود. اعضای آزمایش در 12 جلسه 45 دقیقه ای سه بار در هفته با بازی های رایانه ای آموزش دیدند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس و نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
نتایج نشان داد که بازی های رایانه ای بر تنظیم هیجان کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم تاثیر معناداری دارد (P< 0.01). اما این تاثیر بر مهارت های ارتباطی معنی دار نبود (P> 0.05).
می توان نتیجه گرفت که آموزش با بازی های رایانه ای، تنظیم هیجانی کودکان مبتلا به اختلال اوتیسم را بهبود می بخشد. بنابراین خانواده ها، موسسات آموزشی و مراکز خدمات روانشناسی و مشاوره می توانند از این روش برای بهبود این اختلال بهره مند شوند.
- حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران میشود.
- پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانههای چاپی و دیجیتال را به کاربر نمیدهد.