اعتباریابی مقیاس چندسنجه ای شخصیت عامل در دانشجویان ایرانی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

عاملیت به صورت داشتن احساس مسوولیت در زندگی فرد تعریف شده است، اعتقاد فرد به این که کنترل تصمیماتش در زندگی را در اختیار داشته و مسوول پیامدهای آن است و احساس خودکارآمدی در این که فرد قادر به غلبه بر موانعی است که مانع پیشرفت وی در طول زندگی می شوند. هدف از پژوهش حاضر بررسی ویژگی های روان سنجی مقیاس چندسنجه ای شخصیت عامل در دانشجویان ایرانی بود.

روش

مطالعه حاضر از نوع توصیفی و ابزارسازی بود. شش صد و سی و سه نفر از دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه های شهر تهران در سال تحصیلی1397-1396 به روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و ابزارهای پژوهش شامل مقیاس چنداندازه ای شخصیت عاملMAPS، ابزار گسترش یافته سنجش عینی هویت من-دوEOM-EIS-II، سیاهه هوش اخلاقی M‏CI، پرسشنامه سنجش سرمایه اجتماعی و سیاهه سرمایه روان شناختPCI را کامل کردند. جهت بررسی ساختار عاملی مقیاس از تحلیل عامل تاییدی مرتبه دوم و نرم افزار لیزرل استفاده شد. همچنین، بررسی روایی همگرا و واگرای مقیاس با ضریب همبستگی پیرسون و نرم افزار SPSS22 انجام شد. 

نتایج

یافته های به دست آمده نشان داد که ساختار عاملی نمونه ایرانی با ساختار عاملی به دست آمده در نمونه کانادایی کوته،1997 برازش دارد. علاوه بر این، ضرایب همبستگی مقیاس چندسنجه ای شخصیت عامل با سایر مقیاس ها تاییدی بر روایی همگرا و واگرای آن بود. ضرایب آلفای کرونباخ نیز همسانی درونی مناسب مقیاس چندسنجه ای شخصیت عامل را نشان داد. 

بحث و نتیجه گیری

تحلیل ها نشان داد که نسخه ایرانی مقیاس چندسنجه ای شخصیت عامل می تواند در مطالعاتی که عاملیت شخصیت را می سنجند مورد استفاده قرار گیرد.

زبان:
فارسی
صفحات:
5 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p2472393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!