ارائه الگوی امنیت اجتماعی در شهر قومیتی رامهرمز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه وهدف

شهرهای قومیتی« شهر اقوام» با چالش‌هایی همچون تسلط فرهنگ قوم‌گرایی و طایفه‌گرایی، اتکا بر عرف و سنن قومیتی به جای قانون‌گرایی مواجه هستند. این پژوهش با هدف شناخت‌، بررسی و تحلیل وضعیت امنیت اجتماعی شهر رامهرمز انجام گرفته و تلاش شده تا موانع و مشکلات ارتقای امنیت اجتماعی را شناسایی کرده و سپس محلات دارای تنش اجتماعی و ناامن را گونه شناسی نماید.

روش

تحقیق حاضر ازنظرهدف کاربردی و استفاده از نظر روش توصیفی- تحلیلی انجام شده است .جامعه آماری پژوهش‌،285/74 نفرجمعیت ساکن شهر رامهرمزدرسال 1400درسه سطح شهروندان،زندانیان،مدیران ومسیولان شهری می‌باشد.با بهره گیری ازجدول کرجسی‌،مورگان و فرمول کوکران‌،324 نفرازشهروتدان برای حجم نمونه انتخاب گردید.همچنین 50 نفر اززندانیان اهل شهر رامهرمز(بدون درنظرگرفتن نوع جرم وبزه)و40 نفر ازمدیران ومسیولان شهری شهر رامهرمزانتخاب گردید.برای دستیابی به جامعه نمونه‌ شهروندان، ازنمونه گیری تصادفی _ طبقه ای مدیران ومسیولان شهری شهر رامهرمزازروش تصادفی ساده استفاده گردید. استفاده گردید.پرسشنامه محقق ساخته برای گردآوری داده ها به کار رفت و روایی ابزار گردآوری داده ها به شکل صوری ومحتوایی وپایایی آن با استفاده از آلفای کرونباخ(88/.)‌ ارزیابی و تاییدشد.برای تجزیه وتحلیل داده ها با بهره گیری از نرم افزار spss26 از آزمون های تی،تحلیل واریانس‌،رگرسیون وتحلیل عاملی اکتشافی استفاده شد.

یافته ها

مهمترین عوامل تاثیر گذار شناسایی شده در امنیت اجتماعی شهر رامهرمز عبارتند از: فرهنگ قومیت گرایی(%24)، سرمایه های اجتماعی(7/4) ، امنیت حقوقی و حقوق شهروندی(9/4) ، خدمات و امنیت عمومی (5/3)، نزاع قومیتی (4/3) ، اقتصاد و اشتغال (5/4).

نتایج

بر اساس متغیرهای شناسایی شده، گونه‌شناسی محلات نشان می‌دهد که شش محله ناامن و دارای تنش اجتماعی در شهر رامهرمز وجود دارد. بهره‌گیری از پتانسیل های موجود و کاهش موانع در زمینه های اجتماعی خصوصا تقویت سرمایه اجتماعی ، تخصص گرایی و کاهش نفوذ و اثرگذاری اقوام خاص در شهر(جلوگیری از تسلط مدیریتی یک قوم خاص)، مشارکت اجتماعی ، توسعه و گسترش ارزش ها و هنجارها به جای عرف ، توسعه عدالت اجتماعی در جهت مقابله با به حاشیه رفتن برخی اقوام می‌تواند باعث ارتقای امنیت اجتماعی در شهر شده و الگویی مناسب برای شهرهای با تنوع قومیتی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
31 تا 66
لینک کوتاه:
magiran.com/p2474117 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!