نقش یافته های آزمایشگاهی در تشخیص، درمان و پیش آگهی برونشیولیت

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه

  برونشیولیت حاد شایعترین علت عفونت دستگاه تنفسی تحتانی و بیشترین عامل بستری شدن به علت بیماری تنفسی در دوران شیرخوارگی است. تشخیص این بیماری عمدتا از طریق معاینه بالینی و شرح حال بوده و روش های پاراکلینیک در تشخیص بیماری ارزش چندانی ندارند. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر انجام آزمایشهای پاراکلینیک و نتایج آنها در مدیریت و درمان کودکان با برونشیولیت حاد انجام شد. 

روش کار

در این مطالعه مقطعی گذشته نگر، پرونده بیماران 1-24 ماهه که در سال های 1397 و 1398 با تشخیص اولیه برونشیولیت در بیمارستان کودکان بهرامی بستری شده بودند، بررسی شدند. داده های دموگرافیک، بالینی، آزمایشگاهی و همچنین داده های مرتبط با مدیریت بیماری گزارش شدند و ارتباط نتایج آزمایشات با درمان، پیش آگهی و مدت بستری از طریق روش های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها

پرونده 193 بیمار (4/55% پسر، 6/44% دختر، میانگین سنی 17/5±88/3 ماه) بررسی شد. سلولهای خونی،CRP و الکترولیتهای سرم (سدیم و پتاسیم) در بیش از 90% بیماران، کشت خون و کشت ادرار در 50%  و آنالیز گازهای خون در 65% اندازه گیری شد. در همه موارد الکترولیت ها در طیف طبیعی قرار داشتند. آنالیز ادراری در 1/2 % کل جمعیت مورد مطالعه مثبت بود که همگی کشت ادراری منفی داشتند و کشت خون در تمامی موارد منفی گزارش شد. یک سوم بیماران حداقل یک نوع آنتی بیوتیک و7/92% موارد ونتولین دریافت کردند. اکثریت (3/93%) بیماران با تشخیص نهایی برونشیولیت ترخیص شدند و میانگین مدت زمان بستری بیماران 6/2 روز بود. بین نتایج آزمایش بیماران با نیاز بیمار به بستری در PICU و مدت زمان بستری بیماران رابطه آماری معنی داری وجود نداشت.

نتیجه گیری

یافته های این پژوهش نشان داد که آزمایش ها و درمان های غیرمتناسب با گایدلاین های طب اطفال در حجم وسیعی در برونشیولیت به کار گرفته می شوند و نقش تعیین کننده ای در پیش آگهی و مدیریت بیماری ندارند.

زبان:
فارسی
صفحات:
171 تا 175
لینک کوتاه:
magiran.com/p2484567 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!