میزان فراوانی بروز استئوپروز و ارتباط آن با سطح سرمی ویتامین K2 در بیماران مبتلا به سرطان کولون قبل و بعد از کولکتومی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

سرطان کولورکتال از سرطان های شایع دستگاه گوارش است که به دلیل عوامل ناشی از سبک زندگی و افزایش سن ایجاد می شود و در تعداد کمی از موارد به دلیل اختلالات ژنتیکی و ارثی اتفاق می افتد. با توجه به افزایش بروز این سرطان در ایران، مطالعه حاضر باهدف تعیین میزان فراوانی بروز استیوپروز و ارتباط آن با سطح سرمی ویتامین K2 در بیماران مبتلا به سرطان کولون قبل و بعد از کولکتومی انجام شده است.

مواد و روش ها

در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 38 بیمار مبتلا سرطان کولون که در بیمارستان امام خمینی (ره) ارومیه تحت کولوکتومی قرار گرفته بودند وارد مطالعه شدند. اطلاعات دموگرافیک، BMD و سطح ویتامین K2 بیماران قبل و بعد از کولکتومی جمع آوری و در یک چک لیست ثبت شد. داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS نسخه 17 مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.

یافته ها

از 38 نفر مبتلا به سرطان کولون تحت کولوکتومی 2/34 درصد مذکر و 8/65 درصد مونث بودند. میانگین سنی بیماران 7/12 ± 5/58 سال بود. بررسی تراکم استخوان انجام شده توسط دستگاه جذب سنجی اشعه ایکس دو انرژی (DXA) در لگن و ستون فقرات بیماران نشان داد که پوکی استخوان در هر دو بعد از کولکتومی نسبت به قبل از کولکتومی بیشتر بوده است و بین آن ها تفاوت معنی داری وجود داشت (مقادیر P برابر 043/0 برای لگن و 009/0 برای ستون فقرات).

بحث و نتیجه گیری

نتایج این مطالعه نشان داد پوکی استخوان در لگن و ستون فقرات بیماران مبتلا به سرطان کولون بعد از کولکتومی نسبت به قبل از کولکتومی بیشتر شده است و بین آن ها تفاوت معنی داری وجود داشت. اما ارتباط سطح سرمی ویتامین K2 با استیوپروز معنی دار نبود.

زبان:
فارسی
صفحات:
106 تا 115
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490578 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!