بررسی تاثیر وبینار آموزشی بر سطح دانش مرتبط با کووید 19 و آشنایی با روش های خود مراقبتی در اساتید و دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی اهواز

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

اساتید و دانشجویان پزشکی و پیراپزشکی که در دوره کاراموزی در بیمارستانهای وابسته به دانشگاه های علوم پزشکی مشغول به خدمت هستند همیشه در معرض خطر ابتلا به بیماریهای عفونی قرار دارند. با توجه به برگزاری واحدهای کاراموزی به صورت حضوری، هدف از این مطالعه بررسی تاثیر وبینار آموزشی بر سطح دانش مرتبط با کووید 19 و آشنایی با روش های خود مراقبتی در اساتید و دانشجویان دانشکده علوم توانبخشی اهواز می باشد.

روش کار

این پژوهش یک مطالعه مقطعی در نیمسال اول سال تحصیلی 1399-1400 است. نحوه نمونه گیری به صورت نمونه در دسترس بود.  یک روز قبل از شروع دوره کاراموزیها، یک وبینار آموزشی یک روزه در بستر ادوب کانکت برای دانشجویان سال چهارم مقطع کارشناسی دانشکده علوم توانبخشی اهواز و اساتید آنها برگزار شد و  از یک پرسشنامه محقق ساخته برخط قبل و بعد از وبینار استفاده شد.نتایج میزان آشنایی دانشجویان با روش های خود مراقبتی قبل و بعد از برگزاری وبینار تفاوت قابل ملاحظه ای را نشان داد (mean difference = 1.48  p= 0.001). همچنین میانگین نمره حیطه آشنایی اساتید با روش های خود مراقبتی قبل از برگزاری وبینار به طور معناداری بیشتر از دانشجویان بود (p=0.013). 68 درصد از دانشجویان و 47 درصد از اساتید رضایت مندی بالایی را از برگزاری این برنامه آموزشی گزارش کردند. علاوه بر آن، 56درصد از دانشجویان و 51 درصد از اساتید ضرورت زیادی را برای برگزاری چنین برنامه های آموزشی اعلام داشتند.

نتیجه گیری

با توجه به گذشت حدود یکسال از ورود ویروس کرونا به کشور، اگر چه سطح دانش قابل قبولی نسبت به بیماری کووید 19 در اساتید و دانشجویان وجود دارد اما به نظر می رسد طراحی برنامه های آموزشی برای افزایش سطح آشنایی دانشجویان مقطع کارشناسی با روش های خود مراقبتی باید از اولویتهای مورد نظر مسیولان دانشگاه ها و دانشکده ها در دوران پاندمی باشد.

زبان:
فارسی
صفحات:
71 تا 81
لینک کوتاه:
magiran.com/p2490885 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!