رابطه بین انواع هم کنشی (کنش گسسته و کنش پیوسته) و سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین (مورد مطالعه: شهروندان شهر اصفهان)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

هدف پژوهش حاضر بررسی و شناسایی تاثیر انواع هم کنشی (کنش متقابل پیوسته، کنش متقابل گسسته) بر سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادیندر شهروندان شهر اصفهان بود.

روش پژوهش: 

روش پژوهش حاضر برحسب هدف کاربردی و برحسب جمع آوری اطلاعات، توصیفی-همبستگی بود. جامعه آماری این پژوهش افراد ساکن در مناطق 15 گانه اصفهان بود که طبق آخرین سرشماری که در سال 1395 انجام شده است، 2112767 نفر بود. در این پژوهش حجم نمونه با استفاده از نرم افزار G*Power محاسبه شد. میزان حجم نمونه با 17/0ρ= ، 384 به دست آمد و بر اساس درصد جمعیت مناطق 15 گانه اصفهان، تعداد نمونه در هر منطقه مشخص گردید. نمونه گیری به صورت سهمیه ای انجام شد. در این پژوهش برای جمع آوری اطلاعات مربوط به موقعیت زندگی از پرسشنامه مقیاس موقعیت زندگی بوهولست (2002) استفاده شد؛ همچنین برای سرمایه فرهنگی و نمادین از پرسشنامه های محقق ساخته استفاده شد.

یافته ها:

 یافته ها در بخش آمار توصیفی با استفاده از نرم افزار spss-21 و در بخش روابط بین متغیرها به روش مدل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم افزار ایموس تحلیل شد. نتایج پژوهش نشان داد بین انواع هم کنشی و سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین رابطه مثبت معناداری وجود دارد.

نتیجه گیری: 

می توان نتیجه گرفت هرچقدر همکنشی به صورت مثبت تر و پیوسته تر باشد، سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین بیشتر است. علاوه بر این نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که بین سرمایه فرهنگی و نمادین و همکنشی ها رابطه وجود دارد، به این معنی که هرچقدر میزان سرمایه فرهنگی و سرمایه نمادین نزد افراد بیشتر باشد، همکنشی ها نیز مثبت می شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
1583 تا 1608
لینک کوتاه:
magiran.com/p2494548 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!