نقش مقابله های مذهبی و سرسختی روانشناختی در پیش بینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان(مطالعه ای در دوران کرونا)

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
سابقه و هدف

شناسایی عوامل موثر در ارتقای بهزیستی اجتماعی دانشجویان می‌تواند راهنمای پرورش و تربیت آنان برای نظام آموزشی باشد. ازاین‌رو، هدف پژوهش حاضر بررسی نقش مقابله‌های مذهبی و سرسختی روان‌شناختی در پیش‌بینی بهزیستی اجتماعی دانشجویان دانشگاه پیام‌نور در دوران شیوع کووید- 19 بود.

روش کار

پژوهش حاضر توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دانشگاه پیام ‌نور شهر حاجی‌آباد خراسان جنوبی به‌تعداد ‌350 نفر در سال تحصیلی 1400-1399 بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 180 نفر به‌روش نمونه‌گیری در‌دسترس انتخاب شدند و به‌صورت اینترنتی به پرسش‌نامه‌های مقابله مذهبی پارگامنت و همکاران، سرسختی روان‌شناختی کیامریی و همکاران و خرده‌مقیاس بهزیستی اجتماعی کییز و ماگیارمو پاسخ دادند. برای تحلیل داده‌ها نیز از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. در این پژوهش همه موارد اخلاقی رعایت شده است و مولفان تضاد منافعی گزارش نکرده‌اند.

یافته‌ها:

نتایج نشان داد همبستگی بین سرسختی روان‌شناختی با بهزیستی اجتماعی (585/0=r و 01/0>P) و مقابله‌ مذهبی مثبت با بهزیستی اجتماعی مثبت (498/0=r و 01/0>P) اما همبستگی بین مقابله‌ مذهبی منفی با بهزیستی اجتماعی منفی (285/0-=r و01/0>P) بود. همچنین مقدار ضریب تعیین نشان داد مقابله‌های مذهبی و سرسختی روان‌شناختی 8/38 درصد از واریانس بهزیستی اجتماعی را تبیین نمودند.    

نتیجه‌گیری:

با توجه به یافته‌های پژوهش، با برنامه‌ریزی در جهت بهبود مقابله‌های مذهبی و سرسختی روان‌شناختی دانشجویان می‌توان بهزیستی اجتماعی آنان را در تمام ایام به‌ویژه دوران کرونا افزایش داد.

زبان:
فارسی
صفحات:
61 تا 74
لینک کوتاه:
magiran.com/p2494677 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!