مطالعه سرطان زایی بنزن و تاثیرات مالاتیون بر آن در موش سوری

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

زمینه و هدف :

در این پژوهش، ارتباط بین سرطان و قرار گرفتن در معرض مواد سمی موجود در محیط زیست بررسی می شود. بدین منظور از دو ماده که می دانیم (بنزن) و احتمال می دهیم (ارگانوفسفات ها) باعث ایجاد سرطان شوند به علت کاربرد وسیع آن ها در صنایع و مواجهه انسان با آن ها استفاده گردید..

مواد و روش ها

در این مطالعه تجربی 60 سر موش سوری نر بالغ به چهار گروه شامل کنترل، مالاتیون، مالاتیون همراه بنزن و بنزن تقسیم شدند. گروه کنترل صرفا با سرم فیزیولوژی آزمایش شدند. سایر گروه ها به جز گروه بنزن به مدت 45 روز در تماس جلدی با مالاتیون بودند. بعد از این دوره، بنزن به گروه مالاتیون همراه بنزن از طریق گاواژ (به مدت 17 هفته) به میزان 100 میلی گرم بر کیلوگرم در روغن ذرت (ml/kg 5) خورانیده شد. پس از کالبدگشایی، از ارگان های موردنظر نمونه های بافتی برداشته شد، همچنین سمیت سلولی با آزمون MTT و میکرونوکلیوس به صورت برون تنی سنجیده شد و درصد IC50 تعیین گردید.

یافته ها

مشاهدات میکروسکوپی بافت کبد، مبین هپاتوتوکسیسیتی و بافت کلیه سمیت کلیوی در گروه مالاتیون همراه بنزن بود. درصد فراوانی میکرونوکلیوس ها در غلظت  µg/ml100 ، µg/ml 50 ، µg/ml 25 در تمام گروه ها در مقایسه با گروه کنترل، معنی‎دار بود (0/05>p). در آزمون MTT درصد مهار رشد سلولی در غلظت های  µg/ml100، µg/ml 50، µg/ml 25، µg/ml 10 در تمام گروه ها به طور معنی داری با درصد مهار رشد سلولی با گروه کنترل متفاوت بود (0/05>p).

نتیجه گیری

طبق یافته های این مطالعه، دوزهای مشخصی از مالاتیون به تنهایی و همراه با بنزن سبب سمیت سلولی و پیش سرطان زایی در آزمون های سمیت سلولی می شوند. مالاتیون تاثیرات سرطان زایی ناشی از بنزن را تشدید می کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
502 تا 516
لینک کوتاه:
magiran.com/p2498754 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!