بررسی کچلی ناخن در شمال غرب ایران

پیام:
چکیده:
مقدمه
کچلی ناخن، عفونت قارچی ناخن های دست ها و پاها بوده و قادر به ایجاد مشکلاتی برای سلامتی بیماران می باشد. این مطالعه با هدف بررسی شناسایی جنبه های اپیدمیولوژیک این عفونت و همچنین به منظور تشخیص عوامل سبب شناسی این بیماری انجام شده است.
روش کار
این مطالعه توصیفی در طی سال های 86 – 1376 بر روی 36 بیمار مبتلا به کچلی ناخن در بیمارستان سینای دانشگاه علوم پزشکی تبریز انجام شده است. تشخیص کچلی ناخن با رویت میسلیوم ها و آتروکونیدیاهای قارچی در طی آزمایش مستقیم میکروسکوپی تراشه ناخن و جدا سازی کلنی های خاص درماتوفیتی از کشت نمونه های کلینیکی در محیط کشت های سابرودز دکستروزآگار و میکوزیل آگار انجام گرفت. مشخصات فردی و نتایج آزمایشگاهی در پرسشنامه ای جمع آوری گردید. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شده است.
نتایج
آزمایش نمونه تراشه ناخن از بیماران، در 36 بیمار (7% کل افراد) شامل 21 نفر مذکر (58%) و 15 نفر مونث (42%) دارای نتیجه مثبت بود. از مجموع 36 مورد دارای نتیجه مثبت آزمایش، 15 بیمار شامل 8 مذکر و 7 مونث (42%) دارای کچلی ناخن در ناخن های دست و 21 بیمار شامل 13 مذکر و 8 مونث (58%) دارای کچلی در ناخن های پاهای خود بودند.تریکوفیتون منتاگروفایتس واریته اینتردیجیتال و واریته منتاگروفایتس (9 مورد)، ت. وررو کوزوم (5 مورد)، میکروسپوروم کانیس (4 مورد)، تریکوفیتون ویولاسئوم (3مورد)، شونلاینی (2 مورد) و روبروم (2مورد) عوامل اتیولوژیک جدا شده از کشت نمونه های بالینی در محیط کشت های سابرودز دکستروز آگار و میکوزیل آگار بودند.
نتیجه گیری
این بررسی اطلاعات مفیدی در مورد میزان شیوع، عوامل سبب شناسی، ریسک فاکتورهای ابتلا به کچلی ناخن و مشکلات بهداشتی ناشی از این میکوز در منطقه شمال غرب ایران را فراهم آورد.
زبان:
فارسی
صفحات:
23 تا 32
لینک کوتاه:
magiran.com/p249945 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!