تعیین میزان آلکالن فسفاتاز مایع پلور در افتراق بین پلورال افیوژن اگزودا از ترانزودا

چکیده:
مقدمه
پلورال افیوژن در بیماری های مختلف عارض می شود. طبقه بندی رایج آن شامل ترانزودا و اگزودا است، به این جهت افتراق بین مایع پلور ترانزودا و اگزودا اولین قدم تشخیصی برای بیمار مبتلا به پلورال افیوژن محسوب می شود. هدف از این مطالعه بررسی تعیین میزان آلکالین فسفاتاز مایع پلور و مقایسه آن با سه معیار پروتئین لاکتیت دهیدروژناز،کلسترول برای افتراق ترانزودا و اگزودا و همچنین استفاده از آلکالین فسفاتاز مایع پلور در تشخیص پلورال افیوژن سلی از پلورال افیوژن با منشا بدخیمی می باشد.
روش کار
مطالعه به صورت توصیفی در یک صد بیمار مبتلا به پلورال افیوژن که در عرض یکسال به بخش های داخلی بیمارستان قائم وابسته به دانشگاه علوم پزشکی مشهد مراجعه نمودند، انجام شد. پس از گرفتن تاریخچه و معاینه فیزیکی و انجام رادیوگرافی قفسه صدری و تائید وجود پلورال افیوژن، برای تمام بیماران توراسنتز تشخیصی مایع پلور انجام گرفت. میزان گلوکز، پروتئین، لاکتات دهیدروژناز، کلسترول و آلکالین فسفاتاز مایع پلور اندازه گیری شد. آستانه سطح آلکالین فسفاتاز مایع پلور برای افتراق ترانزودا از اگزودا 20 واحد در نظر گرفته شد. اطلاعات جمع آوری شده توسط آمار توصیفی و آزمون تی پردازش شده است.
نتایج
از صد بیمار مبتلا به پلورال افیوژن 43 نفر مبتلا به پلورال افیوژن اگزوداتیو با منشا سل، 37 نفر مبتلا به پلورال افیوژن اگزوداتیو با منشا بد خیمی و 20 نفر مبتلا به پلورال افیوژن ترانزوداتیو با علت نارسایی احتقانی قلب بودند. میزان میانگین آلکالین فسفاتاز برای مایع پلور ترانزودا و مایع پلور اگزودا با منشا سل و پلورال افیوژن با منشا بدخیمی به ترتیب: 15.4±3.5 و 4.47±51.58 و 24.22±79.13 بود. تفاوت بین میزان میانگین آلکالین فسفاتاز مایع پلور در پلورال افیوژن ترانزودا و اگزودا از نظر آماری با اهمیت بود (P<0.001) حساسیت، ویژگی، ارزش پیش بینی مثبت و منفی و کارآئیی این معیار به ترتیب %96.2 و %85.7 و %96.2 و %85 و %94 بود.
نتیجه گیری
تعیین میزان آلکالین فسفاتاز مایع پلور برای افتراق ترانزودا از اگزودا مفید و موثر می باشد. استفاده از آن می بایستی در اندازه گیری معیارهای بیوشیمیایی مایع پلور در نظر گرفته شود. این مطالعه تفاوت قابل ملاحظه ای بین میزان میانگین آلکالین فسفاتاز مایع پلور در پلورال افیوژن با علت سل و بدخیمی نشان نداد.
زبان:
فارسی
صفحات:
63 تا 68
لینک کوتاه:
magiran.com/p249956 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!