سنجش فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز و استرس اکسیداتیو در بیماران دیابت تیپ 2 و ارتباط آن ها با سطح سرمی گلوکز و پارامترهای لیپیدی خون (مطالعه ی مورد-شاهدی)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

دیابت به عنوان شایع ترین اختلال متابولیت شیوع گسترده ای را در چند دهه اخیر داشته است. استرس اکسیداتیو و عوامل مربوط به آن نقش مهمی در شروع و ایجاد عوارض دیابتی دارند. در این مطالعه فعالیت گلوتاتیون پراکسیداز و میزان شاخص های استرس اکسیداتیو در پلاسمای بیماران دیابت تیپ 2 و همبستگی آن ها با سطح خونی گلوکز و پارامترهای لیپیدی ارزیابی شد.

مواد و روش کار

این مطالعه از نوع موردی- شاهدی بود. 50 فرد سالم (نفر (24 مرد و 26 زن) و 50 فرد دیابتی (نفر (25 مرد و 25 زن) به طور تصادفی انتخاب شدند. پس از 12 ساعت ناشتا، نمونه های خون گرفته شد و سرم جدا شد. میزان سطح سرمی قند ناشتا، پروفایل لیپیدی، پراکسیداسیون لیپیدی، وضعیت آنتی اکسیدانی تام و فعالیت آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز توسط پروتکل های مربوطه اندازه گیری شد. با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 تمام اطلاعات تجزیه وتحلیل شد. سطح معنی داری p ≤0.05 در نظر گرفته شد.

یافته ها: 

فعالیت سرمی آنزیم گلوتاتیون پراکسیداز  و ظرفیت آنتی اکسیدانی تام در گروه بیمار کاهش معناداری در مقایسه با گروه شاهد داشت. سطح سرمی مالون دآلدهید، FBS، TG، VLDL-C و HbA1c در گروه بیمار افزایش معناداری نسبت به گروه کنترل داشت. آنالیز آماری ارتباط معنادار و مستقیمی بین فعالیت آنزیمی گلوتاتیون پراکسیداز و سطوح  TAC و HDL-C و ارتباط معکوس و معناداری بین فعالیت آنزیمی گلوتاتیون پراکسیداز با میزان سرمی MDA، HbA1C و FBS را نشان داد. همچنین نشان داده شد که ارتباط معنادار و مستقیمی بین غلظت سرمی MDA و سطوح HbA1C، TG، FBS و VLDL-C وجود داشت. این در حالی بود که ارتباط معنادار و معکوسی بین غلظت سرمی TAC و سطوح HbA1C، TG، FBS و VLDL-C مشاهده شد.

بحث و نتیجه گیری:

 استرس اکسیداتیو عامل مهمی در ایجاد دیابت و پیشرفت عوارض آن است، به طوری که کاهش سطح عوامل آنتی اکسیدانی و افزایش سطح اکسیدان ها رابطه بسیار نزدیکی با اختلالت متابولیسمی کربوهیدرات ها و لیپیدها دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
234 تا 243
لینک کوتاه:
magiran.com/p2510015 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!