تبیین برخورد با زمینه در آثار شاخص معماری بافت مرکزی مشهد در دوره پهلوی دوم (نمونه ‎های موردی: بازار رضا (ع)، ایستگاه راه آهن مشهد، آرامگاه نادرشاه)

پیام:
نوع مقاله:
مطالعه موردی (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

بافت سنتی شهر میراث دار ارزشها، تاریخ و فرهنگ گذشتگان است که در قالب کالبد شهری به نمایش گذاشته می‎ شود. تحولات ناشی از طرح های نوسازی در بافت‎ سنتی شهرها موجب گسست بین معماری معاصر با گذشته شده ‎است؛ از این رو در زمینه‎ های ارزشمندی که در سال‎های اخیر دچار تغییرات کالبدی شده ‎اند می ‎توان با تحلیل چگونگی برخورد آثار شاخص معماری گذشته با زمینه‎ به راهکارهایی متناسب با ارزش‎های تاریخی، فرهنگی و کالبدی دست یافت. ضرورت این پژوهش، از یک سو متوجه اهمیت زمینه بافت مرکزی شهر مشهد می‎ باشد که در خلال طرح‎های نوسازی بافت پیرامون حرم مطهر هویت خود را از دست ‎داده‎ است و از سوی دیگر معطوف به ابعاد پنهان معماری آثار شاخص دوره پهلوی دوم بافت مرکزی شهر مشهد در ارتباط با زمینه است؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش، تبیین برخورد با زمینه در آثار شاخص معماری دوره پهلوی دوم و ارایه راهکارهایی جهت تداوم هویت معماری زمینه مذکور می‎ باشد. پژوهش حاضر دارای رویکرد کیفی و مطالعه بر روی نمونه‎ های موردی است که از روش توصیفی- تحلیلی برای دسته ‎بندی مولفه‎ های مبانی نظری و از روش مقایسه تطبیقی جهت بررسی نمونه‎ های موردی استفاده‎ شده‎ است. یافته ها نشان می‎ دهد که در بین نمونه‎ های موردی، بازار رضا بیشترین میزان زمینه‎ گرایی را دارد و مقبره نادرشاه و ایستگاه راه‎ آهن بیشترین میزان منطقه‎ گرایی را دارند و در هر سه بنا گرایش به منطقه‎ گرایی در حوزه مصالح و معماری بومی منطقه وجود دارد؛ همچنین توجه به زمینه بصری مهمترین عاملی است که در آثار مذکور رعایت شده ‎است. در نهایت راهکارهایی جهت تداوم معماری زمینه ارایه می‎ شود.

زبان:
فارسی
صفحات:
39 تا 67
لینک کوتاه:
magiran.com/p2516291 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!