تاثیر رهبری اصیل بر عملکرد فردی کارکنان با توجه به ویژگی های شغلی و تعهدات عاطفی کارکنان ستادی آموزش و پرورش استان گیلان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رهبری اصیل بر عملکرد فردی با توجه به ویژگی های شغلی و  تعهدات عاطفی کارکنان بخش ستادی آموزش و پرورش استان گیلان می باشد. پژوهش از حیث هدف کاربردی و از نوع توصیفی می باشد. جامعه آماری تحقیق کارکنان ستادی سازمان آموزش و پرورش استان گیلان هستند که به روش نمونه گیری خوشه ای و بر اساس فرمول کوکران تعداد 221 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه بوده که برای سنجش رهبری اصیل از پرسشنامه آوولیو و همکاران (2007)، تعهدات عاطفی موودی و همکاران (1990)، ویژگی های شغلی هاکمن و اولدهام (1980)، عملکرد فردی استاپل و همکاران (1999) و به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل سازی معادلات ساختاری مبتنی بر رویکرد حداقل مربعات جزیی توسط نرم افزار آماری Smart PLS3 استفاده شد. یافته های تحقیق نشان داد که رهبری اصیل بر تعهد عاطفی و عملکرد فردی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان گیلان تاثیر معناداری دارد. همچنین تاثیر تعهد عاطفی بر عملکرد فردی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان گیلان نیز تایید شد. همچنین مشخص شد که تعهد عاطفی نقش میانجی در تاثیر رهبری اصیل بر عملکرد فردی کارکنان دارد و نقش تعدیل گر متغیر ویژگی های شغلی در تاثیر رهبری اصیل بر عملکرد فردی کارکنان سازمان آموزش و پرورش استان گیلان نیز تایید شد. بر این اساس، می توان گفت که با استقرار رویکرد رهبری اصیل و ارتباط آن با  تعهدات عاطفی و ویژگی های شغلی، امکان ارتقای عملکرد فردی کارکنان ستادی آموزش و پرورش استان گیلان وجود دارد.

زبان:
فارسی
صفحات:
157 تا 183
لینک کوتاه:
magiran.com/p2517729 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!