تاثیر برنامه «اکنون با تنیدگی مبارزه کن» بر ارزیابی های شناختی، راهبردهای نظم جویی شناختی هیجان، هیجان های پیشرفت و رضامندی تحصیلی ادراک شده

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی برنامه «اکنون با تنیدگی مبارزه کن » بر ارزیابی فرایندهای شناختی، راهبردهای سازش یافته و سازش نایافته مقابله شناختی، هیجان های پیشرفت مثبت و منفی و رضامندی تحصیلی در دانشجویان انجام شد. در این پژوهش شب هتجربی با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه گواه و همراه با پیگیری، 50 دانشجوی رشته روا نشناسی سال اول در دو گروه آزمایش و گواه قبل و بعد از آموزش به نسخه تجدیدنظرشده مقیاس ارزیابی تنیدگی)رویلی، رویسچ، جاریکا و واگن، 2005 (، پرسشنامه نظ مجویی شناختی هیجان)گارنفسکی، کرایج و اسپیناون، 2001 (، نسخه کوتاه پرسشنامه هیجان های پیشرفت)عبدا للهپور، 1394 (و مقیاس چندبعدی رضامندی زندگی در یادگیرندگان)هابنر، 1994 (پاسخ دادند. از طریق 10 جلسه و هر جلسه دو ساعت، برنامه آموزشی «اکنون با تنیدگی مبارزه کن » به شیوه گروهی برای گروه آزمایش اجرا شد. نتایج تحلیل کواریانس چندمتغیری نشان داد که در کوتا همدت و بلندمدت برنامه آموزشی «اکنون با تنیدگی مبارزه کن » در افزایش نمره ارزیاب یهای شناختی سازشی، راهبردهای سازش یافته مقابله شناختی، هیجان های پیشرفت مثبت و رضامندی تحصیلی و در کاهش نمره ارزیابی شناختی مبتنی بر تهدید، راهبردهای سازش نایافته مقابله شناختی و هیجان های پیشرفت منفی دانشجویان موثر بود. در مجموع، نتایج این پژوهش نشان می دهد که برنامه آموزشی «اکنون با تنیدگی مبارزه کن » از طریق کاهش تجارب تنیدگ یزا، تحم لپذیر کردن و تعدیل رخدادهای منفی، حفظ خودپنداشت مثبت، حفظ تعادل هیجانی و تداوم روابط رضایت بخش با دیگران، در تحقق ایده ایم نسازی و مصونیت روانی یادگیرندگان به طور تجربی موثر واقع م یشود.

زبان:
فارسی
صفحات:
327 تا 347
لینک کوتاه:
magiran.com/p2532524 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!