مروری بر کاربردهای سنتی، فیتوشیمی و خواص دارویی کلیر (Capparis decidua (Forssk.) Edgew): گیاه دارویی ناشناخته در ایران

پیام:
نوع مقاله:
مقاله مروری (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
پیش زمینه و هدف

 Capparis decidua (کلیر) یک گیاه اقتصادی مهم متعلق به خانواده ی Capparaceae است. این گیاه به طور عمده در نواحی بیابانی یافت می شود و به دما، تنش های شوری و خشکی مقاوم است. این گونه ازنظر دارویی، خوراکی (میوه و ترشی)، تامین علوفه ی دام، چوب سوخت و الوار ارزشمند است. C. decidua به طور سنتی به عنوان ضدالتهاب، ضد روماتیسم، ضد دیابت، ضد کرم، ضد باکتری، ضد جوش و تاول، تسکین درد دندان ، ضد باروری و به عنوان اشتهاآور استفاده می شود. همچنین دارای اثرات مفیدی در درمان بیماری های مختلف مانند آسم، دیابت، اختلالات کبدی، کلسترول خون، فشارخون بالا و عفونت های میکروبی است. مطالعه مروری حاضر به معرفی کاربردهای سنتی، ترکیبات شیمایی گیاهی و خواص دارویی این گیاه پرکاربرد می پردازد.

مواد و روش کار

این پژوهش یک مطالعه مروری است که با استفاده از یک جستجوی الکترونیک در بانک های اطلاعاتی Civilica، SID، Science Direct ،Scopus ،PubMed ، Springer ، Wiley صورت گرفت.

یافته ها: 

این خواص دارویی ناشی از وجود ترکیبات شیمیایی گیاهی ازجمله آلکالوییدها، فنول ها، فلاونوییدها، استرول ها، ویتامین ها و اسیدهای چرب در عصاره ی بخش های مختلف کلیر است. باوجود ارزش دارویی، C. decidua هم در طب سنتی و هم در تحقیقات علمی در ایران مورد بی توجهی قرار گرفته است.

بحث و نتیجه گیری: 

مروری بر مطالعات صورت گرفته در ایران نشان می دهد که ارزش دارویی C. decidua در ایران چه در طب سنتی و چه در تحقیقات علمی مورد غفلت قرار گرفته است و تحقیق حاضر می تواند اطلاعاتی را در اختیار علاقه مندان به حوزه گیاهان دارویی قرار دهد و مطالعات بیشتر روی این گیاه ارزشمند را فراهم کند.

زبان:
فارسی
صفحات:
413 تا 425
لینک کوتاه:
magiran.com/p2534274 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!