میزان تاثیر شاخص های اقتصادی بر قاچاق مواد مخدر در کشور ایران

نویسنده:
پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (بدون رتبه معتبر)
چکیده:
زمینه و هدف

کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر امروزه به یکی از مهم ترین چالش و تهدید در سطح جهان مبدل گردیده است، زیرا تبعات ناگواری ناشی از تولید و تجارت این ماده ی افیونی و کشنده به رغم آنکه پیشرفت درزمینه اقتصادی کشورها را به چالش می کشد هم چنان سلامت جامعه را آسیب پذیر ساخته و انسان ها را به کام مرگ و نیستی می برد. قاچاق مواد مخدر به عنوان یک پدیده نامطلوب اجتماعی، علل اقتصادی و اجتماعی متعددی داشته و با توجه به اهمیت موضوع جرم در کشورهای مختلف، در سال های اخیر مطالعات گسترده ای برای شناسایی و تبیین علل وقوع آن انجام شده است.

روش

پژوهش حاضر از نوع تحلیلی و استنباطی و تحلیلی-پیمایشی و بر مبنای طرح و مدل سازی، کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر آمار و داده های مربوط به شاخص های اقتصادی و قاچاق مواد مخدر در کشور ایران طی سال های 1386 تا 1395 می باشد. آمار دستگیرشدگان در راستای قاچاق مواد مخدر که اطلاعات آن در سیستم پلیس مبارزه با مواد مخدر و معاونت طرح و برنامه وبودجه ناجا ثبت شده و داده های مربوط به شاخص های اقتصادی از مرکز آمار ایران اخذ شد. در این تحقیق با بهره گیری از مدل  رگرسیون فضایی پویا (اتورگرسیو فضایی-زمانی)  به تحلیل اثر شاخص های اقتصادی بر میزان قاچاق مواد مخدر در ایران پرداخته شد. در این راستا  برای تحلیل و برآورد پارامترهای موجود در مدل از نرم افزارهای R استفاده شده است.

یافته ها

نتایج به دست آمده نشان می دهد که در دوره موردبررسی از بین 5 متغیر بیکاری، درآمد سرانه، ضریب جینی، ضریب کاکوانی، صنعتی شدن، سه متغیر نرخ بیکاری، ضریب کاکوانی و صنعتی شدن ازجمله متغیرهای مهم و تاثیرگذار بر قاچاق مواد مخدر در کشور بوده است.

نتیجه گیری

بر اساس نتایج تحقیق مشخص گردید افزایش یک درصدی در متغیرهای نرخ بیکاری منجر به افزایش 24 درصدی در نرخ قاچاق مواد مخدر؛ و افزایش یک درصدی در شاخص صنعتی شدن، نرخ قاچاق مواد مخدر را حدود 22 درصد کاهش می دهد. همچنین ضریب کاکوانی به میزان 17 درصد بر قاچاق مواد مخدر اثر منفی داشته است به عبارتی هرچه از میزان فقر در جامعه کاسته شده، به میزان 17 درصد، قاچاق مواد مخدر کاهش یافته است.

زبان:
فارسی
صفحات:
243 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p2536009 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!