شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) در بهره وری تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:

هدف از انجام این پژوهش، اولویت بندی عوامل موثر بر سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) در بهره وری تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بود. روش تحقیق مبتنی بر روش توصیفی و مبتنی بر هدف از نوع پژوهش های کاربردی است و با رویکرد پیمایشی اجرا شد. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه روسا و معاونت های دانشکده ها و مدیران گروه های تربیت بدنی، اساتید هییت علمی و حق التدریس تربیت بدنی، سرپرستان، مدیران و کارشناسان بخش های مختلف ورزشی دانشکده ها، گروه ها و  ادارات تربیت بدنی 29 واحد دانشگاهی از دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان به حجم 202 نفر بود که پرسشنامه های محقق ساخته دارای روایی و پایایی مناسب به همه اعضاء جامعه ارسال شد،  180 پرسشنامه به صورت کامل جهت تجزیه و تحلیل دریافت شد. پس از بررسی نتایج آزمون اسمیرنوف کلموگروف و تایید فرض نرمال بودن توزیع داده ها، به منظور تحلیل داده ها از آزمون تی تک نمونه و همچنین برای بررسی اولویت بندی مولفه ها از نظر شرکت کنندگان از آزمون فریدمن استفاده شد. یافته های نشان داد که سیستم اطلاعات مدیریت بر مولفه های سرعت انجام کار، هزینه انجام کار، دقت در انجام کار و به طور کلی کارایی  تاثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین تاثیر مثبت و معناداری بر بهبود وضعیت کنترل و نظارت، بهبود وضعیت برنامه ریزی،  بهبود وضعیت تصمیم گیری و به طور کلی اثربخشی تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد دارد. همچنین مبتنی بر این یافته ها، سیستم اطلاعات مدیریت بر بهره وری  تاثیر مثبت و معناداری دارد. یافته های حاصل از آزمون فریدمن نشان داد که تفاوت معناداری بین مولفه های بهره وری در حوزه تاثیرپذیری از استقرار نظام اطلاعات مدیریت وجود دارد؛ به این صورت که بیشترین میانگین رتبه ها به ترتیب متعلق به بهبود وضعیت کنترل و نظارت، بهبود وضعیت تصمیم گیری ، سرعت انجام کار، هزینه انجام کار، بهبود وضعیت برنامه ریزی و دقت در انجام کاربود. بنابر نتایج این پژوهش از آنجا که به کارگیری سیستم اطلاعات مدیریت در حوزه های تربیت بدنی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان اصفهان بر مولفه های بهره وری سازمانی موثر است، فلذا به مدیران و دست اندرکاران مربوطه پیشنهاد می شود در برنامه ریزی خود جهت استقرار سیستم اطلاعات مدیریت به ترتیب به عوامل بهبود وضعیت کنترل و نظارت، بهبود وضعیت تصمیم گیری، سرعت انجام کار، هزینه انجام کار، بهبود وضعیت برنامه ریزی  و دقت در انجام کار توجه نمایند و اولویت های اشاره شده را در نظر بگیرند.

زبان:
فارسی
صفحات:
43 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p2540182 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!