ویژگی های روانسنجی نسخه فارسی مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
مقدمه

بروز تعارض و اختلاف در روابط عاطفی اگرچه اجتناب ناپذیر است، می تواند بر کیفیت و دوام آن رابطه تاثیر به سزایی داشته باشد. شناخت عوامل موجب اختلاف، علاوه بر آنکه گامی موثر در ارزیابی رابطه است؛ می تواند مقدمه ای برای حل مسیله و پیشگیری از جدایی های متعاقب بروز اختلافات و مشکلات باشد. بدین منظور هدف این بررسی، آماده سازی و هنجاریابی نسخه فارسی مقیاسی است که بر مبنای آن ناسازواری روابط عاشقانه مورد ارزیابی قرار می گیرد. 

روش

پژوهش حاضر بر روی گروه نمونه ای شامل 285 نفر زن و مرد ساکن در شهر تهران که به شیوه در دسترس انتخاب شده بودند، اجرا شد. مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه پس از طی مراحل ترجمه - بازترجمه ، همراه با مقیاس ارزیابی رابطه و پرسشنامه شادکامی آکسفورد اجرا شد. جهت بررسی روایی مقیاس به بررسی روایی سازه با روش های تحلیل عاملی تاییدی و روایی همگرا و واگرا از طریق همبستگی پیرسون پرداخته شد. برای بررسی اعتبار آن از روش محاسبه آلفای کرونباخ و پس از گذشت دو هفته، آزمون اصلی به روش بازآزمایی برای 30 نفر از شرکت کنندگان اجرای مجدد شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش همبستگی پیرسون، تحلیل عاملی تاییدی صورت گرفت.

نتایج

نتایج تحلیل عاملی مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه، 6 عامل: توجه و ابراز علاقه ناکافی، حسادت یا خیانت، مسیولیت ها و خرده وظایف خانه، رابطه جنسی، کنترل و تسلط دیگری، مسایل مالی و برنامه های آینده را به دست داد. اعتبار عوامل با استفاده از آلفای کرونباخ (90/0 - 75/α=) برای خرده مقیاس ها؛ (9/0-72/0)  برای کل آزمون (82/0) به دست آمد. همچنین برای بررسی روایی همگرا، همبستگی معناداری بین عوامل مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه با پرسشنامه ارزیابی رابطه و روایی واگرا با پرسشنامه شادکامی به دست آمد.

بحث و نتیجه گیری

به طور کلی می توان گفت نسخه فارسی مقیاس ناسازواری در روابط عاشقانه، ساختاری 6 عاملی دارد که با زبان و فرهنگ ایرانی سازگار است و عوامل آن در نسخه فارسی منطبق با نسخه اصلی مقیاس می باشد. همچنین این مقیاس دارای اعتبار و روایی مناسب برای کاربرد در پژوهش ها با نمونه های ایرانی و فارسی زبان است.

زبان:
فارسی
صفحات:
207 تا 220
لینک کوتاه:
magiran.com/p2542987 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!