تاثیر تمرینات تناوبی شدید همراه با مصرف عصاره خرفه برسطح سیرتونین1 و مقاومت به انسولین رت های مبتلا به کبد چرب غیر الکلی

پیام:
نوع مقاله:
مقاله پژوهشی/اصیل (دارای رتبه معتبر)
چکیده:
هدف

سیرتویین-1 (Sirt1) با مقاومت به انسولین در ارتباط است و مقاومت به انسولین می تواند زمینه را برای ابتلا و پیشرفت بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) فراهم کند. بنابراین هدف از این تحقیق بررسی تاثیر تمرینات تناوبی شدید (HIIT) و مصرف عصاره خرفه بر سطح  Sirt1کبدی و مقاومت به انسولین رت های مبتلا به  NAFLDبود.

روش شناسی:

 تعداد 20سر رت نر بالغ ویستار با سن شش هفته انتخاب و پس از القای کبد چرب غیر الکلی، به صورت تصادفی در 4 گروه کنترل کبد چرب ،HIIT ، عصاره خرفه و HIIT+عصاره خرفه قرار داده شدند. عصاره خرفه با دوز 400 میلی گرم به ازای هر کیلوگرم با توجه به وزن رت ها به دو گروه مربوطه خورانده شد. تمرینHIIT نیز به مدت 8 هفته ، 5 جلسه در هفته و هر جلسه 7 تکرار یک دقیقه ای باشدت 90 درصد سرعت بیشینه انجام شد که تناوب های استراحت فعال نیز شامل 2 دقیقه دویدن با شدت 20 درصد بیشینه بود. سطح  Sirt1کبدی و مقاومت به انسولین بعد از 8 هفته HIIT و مصرف عصاره خرفه اندازه گیری شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی در سطح معنی داری 05/0>p استفاده شد.

یافته ها

میزان مقاومت به انسولین در گروه کنترل نسبت به گروه  HIIT(012/0=p)، عصاره خرفه (037/0=p) و HIIT+عصاره (014/0=p) به طور معنی داری بالاتر بود. سطح Sirt1 کبدی در گروه کنترل به طور معنی داری نسبت به گروه HIIT (035/0=p)، عصاره خرفه (01/0=p) و HIIT+عصاره (001/0=p) به طور معنی داری پایین تر بود. سطح  Sirt1کبدی در گروه مصرف عصاره خرفه با گروه های HIIT و HIIT+عصاره تفاوتی مشاهده نشد (مقادیر p به ترتیب 914/0 و 106/0) اما سطح Sirt1 کبدی در گروه HIIT نسبت به گروه HIIT+عصاره به طور معنی داری پایین تر بود (031/0=p).

نتیجه گیری

به نظر می رسد تمرین ورزشی و مصرف عصاره خرفه از طریق افزایش سطح Sirt1 در بیماران مبتلا بهNAFLD بهبود مقاومت به انسولین در این بیماران را در پی داشته باشد و احتمالا نقش مهمی را در کنترل پیشرفت این بیماری بر عهده داشته باشند.

زبان:
فارسی
صفحات:
188 تا 200
لینک کوتاه:
magiran.com/p2543563 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!